Дзен-Буддизм | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Дзен-Буддизм

Дзен-Буддизм в останні роки викликає до себе самий жвавий інтерес як в Америці, так і в Європі. Його походження східні автори зв’язують із “Квітковою проповіддю” Будди. Якось раз, не произнеся ні слова, указав своїм учням на квітку. Тільки один зрозумів його. І незважаючи на те, що ми знаємо про Дзене, у ньому залишається центральна проблема сприйняття нечудової сингулярности. Це дивне сприйняття називається САТОРИ й може бути переведене як ПРОСВІТЛІННЯ. Д. Судзуки говорить: “Сатори - це душу Дзена, і без нього немає Дзена”. Для західного інтелекту не занадто важко зрозуміти, що є через, коли містик говорить про просвітління або що розуміється під ним релігійною мовою. Сатори, однак, описує мистецтво й шлях до просвітління, які європейцеві зрозуміти практично неможливо.

Наступний анекдот може послужити додатковим прикладом: “Один раз до Майстра прийшов чернець, щоб довідатися, де перебуває вхід на шлях істини. Майстер запитав його: Чуєш бормотанье струмка? - Чую, - відповів чернець. Вхід тут, - сказав Майстер”. Навіть якщо ми розглянемо безліч додаткових прикладів, однаково нам залишиться незрозумілим, як таке просвітління відбувається й із чого воно складається, інакше кажучи, чому або в чому просвітлюються? Кайтен Нукарийя, професор буддійського коледжу SO-TO у Токіо пише про просвітління наступне: “Звільнивши себе від помилкового розуміння, Я, ми далі повинні розбудити нашу внутрішню мудрість, чистими й священними, називаними майстрами Дзен Розумом Будди, або Бодхи, або Праджня. Це - священне світло, внутрішній рай, ключ до всіх моральних скарбів, джерело всіх впливів і влади, обитель доброти, справедливості, симпатії, безсторонній любові, людяності й милосердя, міра всіх речей. Коли ця внутрішня мудрість пробудиться, ми стаємо здатні усвідомити, що кожний з нас ідентичний у дусі, по суті, у природі з універсальним життям або Буддою, що всі люди особою до - 2 особі з Буддою, що кожний оточений рясною милістю Священного, що Він будить його матеріальну природу, що Він відкриває його духовні очі, що Він дарует йому нові здатності, що Він визначає його місію, і що життя - зовсім не океан страждань, народжень, хвороб, старості й смерті, не юдоль зліз, але священний храм Будди, Чиста Земля, де кожний може насолоджуватися блаженством Нірвани. Тоді наша свідомість повністю революционируется.

Нас більше не турбують гнів і ненависть, не трясуть злість і амбіції, не жалять образи й жалість, не переповняють меланхолія й розчарування й т.д. ” От так східна людина, послідовник Дзена, описує сутність Просвітління. Імовірно, тому, що Нукарийа звертається до західного раціоналізму, солідну дозу якого він сам сприйняв, все це звучить так плоско-назидательно. Глибока неясність Дзенских анекдотів переважніше подібної адаптації: вона повідомляє більше, хоча говорить менше.

Дзен, дійсно, одне із самих дивних породжень східного духу. Тому кожний, хто дійсно намагається зрозуміти буддистскую доктрину, нехай навіть до деякого обмеженого ступеня - тобто шляхом простої відмови від різних західних забобонів - дійде до певних глибин під ексцентричним покривом індивідуального саториального досвіду або відчує серйозні труднощі, який філософська й релігійна західна думка зневажає аж до сьогоднішнього дня.

При уважному вивченні Дзенских текстів не можна уникнути враження, що, незважаючи на їхні примхи, що переповняють, сатори, насправді, зовсім природна річ, щось настільки простої, що за деревами не бачиться лісу, і в спробі пояснити це, неминуче говоряться такі речі, які приводять інших у ще більшу зніяковілість. (Судзуки, Досвіди, 1:12. До вивчення Дзена для людини гори - це гори, і вода - це вода. Коли для нього блисне істина Дзена, завдяки наставлянням гарного майстра, гори для нього - більше не гори й вода - не вода; пізніше, однак, коли він, дійсно, досягне місця Спокою (тобто сатори) , гори знову стають горами, а вода - водою.) .

Найпростішою річчю було б, звичайно, відкинути всі ці анекдоти в область цікавих чарівних історій, або, принаймні, якщо прийняти факти як такі, розглядати їх як випадки самообману. Однак серйозне й блгожелательное дослідження дивного явища не може легко пройти повз ці факти. Звичайно, ми ніколи не можемо вирішити з визначеністю, чи дійсно особистість “прояснена” або вона просто уявила собі це. Ми не маємо критеріїв для цього. Тому тут варто говорити не про дійсні факти, а про духовну реальність. Всі ці дивні факти є, так сказати, психічним проявом події, відомого в якості сатори. Кожна духовна подія - це й картина й уява; там, де цього ні, не може бути свідомості.

Уява саме по собі є психологічною даністю, і тому - чи назвати просвітління реальним або уявлюваним - зовсім байдуже. Той факт, що є релігійний рух, над яким багато блискучих розумів працювали протягом багатьох століть, - цілком достатня причина для того, щоб наважитися на спроби ввести подібні психічні події в область наукового вивчення.

Крім формування певних звичок, шлях духовного навчання або формування складається з методу коанов. Під коаном розуміються парадоксальні питання, вираження або дії майстра. Згідно Судзуки, ця парадоксальність становить саму суть цих питань, пропонованих звичайно у формі анекдотів - як тема для медитації. Класичний приклад подібного анекдоту - ВУ.

Один раз чернець запитав у майстра: ” чиМає собака також буддистскую природу? ” - на що майстер відповів: “ВУ”. Як зауважує Судзуки, це “ВУ” означає просто ВУ. Очевидно, саме так би собака сама відповістила на запитання. На перший погляд здається, що речення подібних питань для медитації означає передбачення або припущення остаточного результату, і що зміст медитації через це буде визначено, подібно деяким медитаціям йогів, субстанція яких визначається завданням, запропонованої вчителем. Коани, однак, настільки різноманітні, настільки двозначні, і, поверх того, настільки ультрапарадоксальні, що навіть експерти залишаються в повнім невіданні щодо того, що може виникнути як прийнятне рішення. Більше того, опис досвідів настільки неясно, що в жодному випадку неможливо відчути якого-небудь безперечного раціонального зв’язку між коаном і досвідом.

Тому що правильність відповіді жодним чином не може бути доведена логічно, можна припустити, що метод коанов не накладає ні найменшого обмеження на волю духовного прояву, і що кінцевий результат тому й з нічого іншого, як індивідуальної установки учня. Повне руйнування раціонального інтелекту, переслідуване цим тренуванням, створюється завдяки майже доконаній відсутності свідомої установки. При цьому виключаються, наскільки можливо, саме свідомі, але не несвідомі установки; тобто існуюча, але не сприймаюча психологічна диспозиція, що не що інше, як порожнеча й відсутність установок. Це, природно, даний фактор, і коли він відповідає, у чому, мабуть, полягає сатори це відповідь самої природи, що повідомляє про свою реакцію безпосередньо свідомості. Ця точка зору підкріплюється тим фактом, що “стрибок у свою природну природу”, “природна людина” і глибина буття є для дзенских майстрів предметом вищої турботи. Дзен відрізняється від всіх інших філософських і релігійних медитационних практик принципом відсутності установки. Відповідь, що, мабуть, приходить із порожнечі, світло, що спалахує в кромішній тьмі, - завжди виявляється досвідом дивного й священного просвітління.

В історії релігії Дзен унікальний у багатьох відносинах. Його доктрини в теоретичному виді можуть здатися спекулятивним містицизмом, але вони представлені таким чином, що тільки присвячені, за допомогою довгого тренування дійсно, що досягли прозріння, на цьому шляху, можуть зрозуміти їхній справжній зміст. Для тих, хто не знайшов цього проникнення знання, тобто для тих, хто не випробовує Дзена в повсякденній діяльності життя, його навчання або, скоріше, виречення, приймають незрозумілий і навіть загадковий зміст.

Pages: 1 2

Збережи - » Дзен-Буддизм . З'явився готовий твір.

Дзен-Буддизм





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.