Цензура й Проблеми в іспанській літературі в ХІХ столітті | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Цензура й Проблеми в іспанській літературі в ХІХ столітті

Людей, искренно відданих широкої розумової діяльності, ми знаходимо в Барцелоне, де, до сумних подій, що відзначили панування графа Іспанського, під впливом французьких і італійських кальвіністів емігрантів початку був формуватися нова каталонська школа. В 1824 р. Арибо й Лопец Солер, разом з іншими письменниками, почали видання філософського огляду, під заголовком El Europeо; але події, що пішли потім, розсіяли цю маленьку групу перш, ніж вона встигла зміцніти. Лопец Солер, відомий своїми спробами поширити в Іспанії німецьку теорію естетики, більше інших звернув на себе загальна увага, але, з незалежних від його обставин, незабаром змушений був припинити свою пропаганду

Надамо одному з каталонцев, Леопольдо Фэй, - охарактеризувати ті прагнення, якими були одушевлені видавці El Europeo. “Арибо, -і говорить він, -і й особливо Лопец Солер відрізнялися якимось одухотвореним вираженням осіб. Глибоко вивчивши эстетическая теорії. переважно Шиллера, вони були перейняті ними, так само, як і духом середньовічного лицарства, гаряче захоплювалися мистецтвом, італійською оперою, сучасним романтизмом, надавали важливого значення вихованню окремої особистості, з повагою ставилися й до багатьом звичаям своєї батьківщини, тісно пов’язаним з її релігією, законами, умовами самої природи й інших суспільних елементів, a все це, разом узяте, ясно показує, наскільки цілюще й благотворно повинне бути їхня дія на суспільство, особливо ж на таке, як наше, віддавна поглина винятково лише релігійними так політичними турботами”.

Революція 1830 року й народження інфанти Ізабелли, що видалило від престолу Дону Карлоса, роблять новий поворот у напрямку громадського життя: сучасні ідеї відроджуються, думка вже не дає придушувати себе й усюди пробивається на світло. Благодійна амністія повертає емігрантів на батьківщину, і вони поспішають поділитися зі своїми співвітчизниками всім, що бачили й вивчили в чужих краях за час свого довгого вигнання. Схована доти опозиція піднімає голову, і справа 1808 і 1820 р. відновляється майже на очах уряду, дарма стривожені міністри, споруджують йому перешкоди й завзято намагаються підтримати старий режим. Вони вже не мають колишньої сили, a інтриги духівництва на користь Дону Карлоса змушують їх звертатися в іншу сторону й постійно бути насторожі. У момент смерті Фердинанда VII для кожного вже було очевидно, що нації не в змозі більше виносити неосвіченої влади уряду, що так довго тримав її в застої. “Вино перебродило, як говорив король, і пробка готова вискочити”. Дійсно, у самий рік його кончини (1833) почалася нова ера, але, на жаль, нескінченні громадянські війни зруйнували згодом багато райдужних надій

Реакція проти класичної школи, що виникла у Франції з 1830 р., була зустрінута з повним співчуттям по ту сторону Піренеїв. Традиційні правила трагедії, по суті, ніколи не доводилися по душі іспанцеві, він тільки мирився з ними — не більше. До того ж у країні, де форма переважає над змістом, не сповільнило розплодитися безліч бездарних наслідувачів, до того обридлій публіці своїми снотворними добутками, що й сама трагедія під кінець огиднула їй. На шкоду життєвій правді, що виражається по-різному y кожного народу, згідно з його релігією, темпераментом, кліматом і ступенем розвитку, ці псевдоклассики проповідували всюди одну й тугіше незмінну форму, загальну для всіх націй, не обертаючи ніякої уваги на розходження їх характерів

Мадрид зрадів одностайно, коли побачив, що ті ж французи, що нав’язали Іспанії свою застарілу трагедію, тепер самі відрікаються від її й із захопленням приймають новий рід літератури, що дає повний простір для вираження всякого пориву страсті або ентузіазму

Але не можна сказати, щоб цей революційний рух було відразу зрозуміле тоді, як його розуміють тепер. Як ні проста здається думка, що якщо сучасне суспільство не походить на древнеклассическое, те й література його повинна бути інша, -і однак на початку лише деякі визнали цей природний закон, більшість же скоріше бачило в ньому повернення до стародавніх романсів, або до драм XVI і XVII сторіч. Уже не оди, не ідилії, не еклоги в давньогрецькому смаку, не трагедії, написана за правилами Аристотеля, Горация, Буало, захоплювали публіку, a тільки одні утвору Кальдерона й Лопе де-вега, знову вознесенная на колишню висоту

Із самого початку 30-х років, хвилювання, підняте романтичною школою, змушує письменників отрешиться від старих законів творчості й прийняти зовсім інший напрямок, що не існував доти. Віктор Гюго, Лорд Байрон, Ламартин, Вальтер-Скотт стають зразками, їх читають із захопленням, аналізують, вивчають, і новий дух широким струменем уривається в іспанську літературу, загалом, вона не змінює своїм древнім віруванням, залишається релігійної й патріотичної по колишньому, але разом з тим реалізм уже явно переважає в ній. Гоніння, насамперед, споруджується на міфологію, проти її спрямовані всі стріли, за те, на шкоду ясності й простоті, у складі знову є вичурность, надмірний достаток фігуральних прикрас. Нещасна схильність до наслідування ушкодила й тут: письменники неодмінно бажають додати своїм добуткам меланхолійний тон, що вже зовсім не погодиться ні із променистим блиском їхнього південного сонця, ні з яскраво-зоряним небом їх ночей

Такий загальний характер, прийнятий романтизмом в Іспанії. Ми повинні були відзначити його, тому що з тієї пори він відбивається в більшому або меншому ступені вже на всіх літераторах, дійсно гідних цього назви

Спочатку, як це завжди буває, новий напрямок зустрів сильну опозицію з боку прихильників statu quo, — всіх тих, які, перейнявшись правилами Аристотеля й Буало, уже не могли допустити нічого іншого, крім того, що вони самі засвоїли й звикли застосовувати. Аркуша, Эрмосиллья, Мартинес де-ля Роза й багато хто з видатних розумів того часу, що становили гордість Іспанії, напружували всі сили, щоб перешкодити новому плину, спрямованому проти них; вони дивилися на цю літературну революцію, як на прагнення до розгнузданості, до звільнення від усяких правил, і, згодом, збройні академічною владою, з подвоєною енергією протидіяли торжеству романтизму, але їхнє безсилля стає очевидним уже з того, що вони обмежуються в цієї боротьбі лише багатослівними полемічними статтями, тоді як супротивники, створюючи один добуток за іншим, заручаються всіма перевагами художньої творчості над сухою критикою

Найбільшу життєвість у новому напрямку іспанської літератури після 1830 року — проявляє лірична поезія. Великі зміни, що происшли за останні роки царювання Фердинанда VII, надія на сполучник королеви Христини з партією прогресистів, нарешті, захоплені почуття, викликані народженням інфанти Ізабелли, -і все це надихає іспанських поетів і змушує виливати глибоку радість, що переповняє їх серця

Вентура де-ля Вега й Бретон де-Лос Эррерос були запевалами в цьому хорі ентузіастів, a до них приєднувалася всі нації, сп’янена своїми світлими надіями, вона жадібно впивалася цими віршами, читала й повторювала їх у всіх салонах і кав’ярнях, розкуповувала нарозхват всі журнали й збірники, де вони містилися. Кожна подія була приводом до нових поетичних створень: проголошення амністії, народження Ізабелли II, смерть герцогині де Фриас -і чоловік і жінка головного мецената цієї блискучої когорти, -і все робило невимовне одушевление й викликало теперішні літературні турніри

Більш повільно піддавався новим плинам іспанський театр, хоча там і знали o величезному успіху на паризьких сценах драм Віктора Гюго й Олександра Дюма. Дарма молоді письменники просили першорядних акторів отрешиться від застаріли трагедій, що давно набридли публіці, і замінити їхньою сучасною драмою, театральні директори і їхні трупи усе ще завзято відстоювали свій колишній репертуар, незважаючи на явне панування нової французької моди й у самім суспільстві й у його сценічній літературі, a тим часом ця мода була так сильна, що коли Хиль-и-Сарате, один з деяких, що бажали залишитися вірними класичній школі, виступив зі своєї Бланкой Бурбонской -і він піддався дружним свисткам всіх звичайних відвідувачів театру del Principe. Тепер, замість перекладів французьких трагедій, публіка наполегливо вимагала поновлення стародавніх драм Кальдерона й Морето, -і немов, приймаючи новий напрямок, іспанську творчість хотіло зміцнити й освіжить свої сили цими переказами золотого століття

Pages: 1 2

Збережи - » Цензура й Проблеми в іспанській літературі в ХІХ столітті . З'явився готовий твір.

Цензура й Проблеми в іспанській літературі в ХІХ столітті





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.