Значення символічних образів у поемі А. Усі права захищені й охороняються законом © 2001-2005 олсоч. ру Блоку «Дванадцять». Поему Блоку «Дванадцять» довгий час уважали добутком, присвяченим винятково Жовтневої революції, не сприймаючи того, що приховано за символами, не надаючи значення тим питанням, які були порушені в ньому автором. Багато письменників, як російські, так і закордонні використовували символи, вкладаючи з їхньою допомогою глибокий зміст у самі звичайні, здавалося б, нічого не значущі сцени. Так, у Фета квітка - це жінка, птах - душу, а коло - інший світ, знаючи ці тонкості, лірику поета починаєш розуміти зовсім по іншому. Так само як Брюсов, Соловйов, Білий і інший представники літературного напрямку за назвою «символізм», Олександр Олександрович Блок уживає у своєму добутку багато символів: це й імена, і числа, і кольору, і погода
У першій частині поеми «Дванадцять» відразу ж впадає в око наступний контраст: чорний вечір і білий сніг. Швидше за все, це не просто найбільш виразні визначення, які автор вирішив використовувати, а виходить, подібне протиставлення має певний сенс. Два протилежних кольори можуть означати тільки розкол, поділ
Далі знову згадуються ці прикметники: чорне небо, чорна злість, білі троянди; і раптом з’являється червона гвардія й червоний прапор. Вони кольору крові. Виходить, що при зіткненні відбудеться кровопролиття, а воно вже зовсім близько - над миром піднімається вітер революції. Мотив бури важливий не тільки в розумінні настрою людей, він дозволяє розглядати християнську тематику, як свідоме перекручування Біблії
Дванадцять чоловік - дванадцять апостолів, серед них Андрюха й Петруха, а навкруги вогні, як у пеклі, люди ж послідовників, що символізують, Христа, більше схожі на каторжників, до того ж вони вільні від віри в Бога. А спереду крізь хуртовину йде «Ісус Христос», тримаючи в руках кривавий прапор. Пурга, по Пушкіну - весілля відьми або похорон домовика, а Христос - син Божий, що прийняв мученицька смерть за гріхи людські, не може призивати до насильства. По - видимому сам диявол веде за собою апостолів. Люди знають, що де те поруч перебуває лютий ворог, але вони не бачать біса, якому, пущені наосліп кулі, не можуть заподіяти ніякої шкоди
А за людьми шкутильгає пес - земне обличчя риса, у такому виді Мефистофель був Фаустові в Ґете. Голодний пес стежить за тим, щоб апостоли рухалися в потрібному напрямку й не вийшли із царства мертвих. У такий спосіб революцію і її вершителів благословляє зовсім не Бог, а сатана. У поемі важлива також символіка імен. Героїня «Дванадцяти», Катька, з’являється на сцені в другому розділі, щоб загинути в шостий разом зі святою Руссю від рук невіруючих
Як не дивно, Блок дає тієї, що впала так низько, що навіть каторжники нехтують неї, таке світле ім’я: Катерина значить чиста. Але так і мабуть, адже вона символізує Росію, вона самий позитивний персонаж поеми «Дванадцять». Так само як Катерина з «Грози» Островського або Катюша Маслова з «Воскресіння» Толстого, Катька впадає в гріх, але вона все таки залишається святий, як наша Русь, увергнута в кривавий бій між минулим і майбутнім. Ще Катьку можна розглядати як Коломбину, тоді Петруха перетворюється в Пьеро, а все происходящее в Петрограді починає нагадувати лялькову комедію вбалаганчике.
Тоді стають зрозумілими незграбні рухи іграшок, яких смикають за ниточку невидимі руки. Частівки в третьому розділі й балаганний вірш у четвертій лише підсилюють це враження. А патруль продовжує обхід, і всюди йому чуються гуркоти грому, що попереджають про наближення Грози. І лише один Петька почуває негарне, його засмучує смерть Катьки, лякає стихія, що розігралася. Але товариші його йдуть і йдуть уперед, прагнучи відскіпатися від старого миру
Підходить час дванадцятої глави, вона сама складна. Нею закінчується поема, але питання, поставлені автором, залишаються без відповіді. Хто ці дванадцять?
Куди вони йдуть? І чому поперед всіх цей дивний «Ісус Христос» у білому вінці із троянд і із червоним прапором? Блок дозволяє читачам самим розібратися в цьому, а в заключній частині він збирає разом все найважливіше й допомагає нам проникнути поглядом крізь хуртовину й імлу, щоб ми зрозуміли Таємницю. У такий спосіб стає зрозуміло, що літературна символіка здатна тонко виразити симпатію до героя або особистий погляд автора на що те важливе
Блок використовує неї у всій повноті, роблячи посилання на добутки інших письменників або оперуючи зрозумілими без усяких пояснень образами, такими, як колір, стихія вітру. Поема «Дванадцять» повна загадок і одкровень, вона змушує замислюватися над кожним словом, кожним знаком з метою правильно розшифрувати його. Це добуток гарний ілюструє творчість Олександра Блоку, по праву занимающего своє місце в ряді знаменитих символістів
Збережи - » Значення символічних образів у поемі А. Блоку «Дванадцять» . З'явився готовий твір.