Ядерна зброя зі східної Європи

У середині XX-Го століття цивілізація збагатилося новим явищем людство вступило в епоху науково-технічної революції. Її попередниця, промислова революція, родоначальницею якої була Європа, за 300 років свого розвитку змінила спосіб життя людей, перетворила людське суспільство з аграрного в індустріальне. У міру настання НТР кожне індустріальне суспільство, незалежно від того, є воно капіталістичн або соціалістичним, стало усе більш енергійно вирішувати ті самі завдання масового виробництва продукції як цивільного, так і військового призначення й пошуку ринків їх збуту

Освоєння досягнень науки й техніки внесло корінний переворот у розвиток продуктивних сил суспільства, стало якісно перетворювати його соціально-економічний і політичний вигляд

Як же протікав цей процес в 80-е роки? Які уроки прошлого ми повинні винести, щоб надалі не повторювати старих помилок?

У післявоєнні роки західні й східноєвропейські держави розділило найгостріше ідеологічне протиборство. Перші відстоювали індивідуалізм, приватну власність, політичну й економічну волю, рівність можливостей, особистий успіх і інші цінності. В особі соціалістичної системи вони бачили погрозу цим цінностям, погрозу людству. І природно направляли свої зусилля на зміцнення антикомуністичних і антисоціалістичних сил

У свою чергу східноєвропейські держави в основу свого розвитку поклали класовий підхід до сфери політики, економіки й ідеології, колективну відповідальність за долю соціалістичної системи

Істотні розходження у світогляді, прагнення відстояти свої цінності привели до того, що вчорашні союзники стали основними супротивниками

Імперський задум, монополія на ядерну зброю підштовхували вашингтонських політиків прискорити “твердження” свого панування у світі. Коли ж колишній СРСР в 1949 р. порушив цю монополію, те відразу ж, в 1950 р., був визначений “головним ворогом” США.

Не відставали від США й західноєвропейські держави. В 50-х роках вони не тільки проголосили стратегію “стримування”, “відкидання” соціалізму, але й стали проводити політикові економічної блокади соціалістичних країн. Територію СеВ вони розглядали як ворожу територію

Чим же був викликаний подібний зовнішньополітичний курс?

По-перше, несумісність ідеологічних підходів до розвитку суспільства. По-друге, бажання не допустити в держави вільного підприємництва, у країни, що розвиваються, породженим Сталіним командно-адміністративну систему, що стала чільної в східноєвропейському світі й затвердила в ньому насильство й сваволя над людиною

Їхня ворожість до соціалізму, антирадянська, антикомуністична настроєність стали активно підкріплюватися атрибутами “холодної війни” і гонкою озброєнь. Дітищем НТР стала атомна зброя

При цьому американці робили ставку на економічну й технологічну перевагу, що повинне було забезпечити їм перемогу в гонці озброєнь. Вони розгорнули масове виробництво ядерних зарядів і засобів їхньої доставки до місця застосування, оточивши держави, що входять у систему соціалізму, військовими базами

У цих умовах, щоб захистити свою країну, інші соціалістичні держави, учені колишнього СРСР в 50-е роки створюють і освоюють термоядерну зброю, стратегічний бомбардувальник далекої дії Ту-16, міжконтинентальні бомбардувальники М-4 і Ту-95, балістичні міжконтинентальні й середньої дальності ракети. У жовтні 1957 року в СРСР був запущений перший у світі штучний супутник Землі, а у квітні 1961 р. – перший у світі космічний корабель, пілотований Юрієм Гагаріним

Поява бойових ракет представило Радянському Союзу (СНД) можливість за дуже короткий час вражати різні об’єкти, розташовані практично на необмеженому видаленні. Однак цього здалося недостатньо й використовуючи існуючу в країні атмосферу таємності, з метою зміцнення впливу країни на міжнародній арені, Хрущев у публічних виступах в 15-20 разів завищив радянський ядерний потенціал, що привело до нового стрибка перегони озброєнь, який американці додали довгостроковий і постійно випереджальний нас характер. На початку 70-х років ми досягли з ними зразкової рівноваги, після якого виникла ситуація взаємного знищення

Особливо збільшувалася міжнародна напруженість тоді, коли зачіпалися економічні й політичні інтереси США (в 1973-1974 гг. і 1979-1980 гг., коли мир потрясли дві потужних енергетичних кризи) , а також після невиправданого втручання СРСР у внутрішні справи Угорщини (1956 р.) , Чехословаччини (1968 р.) і Афганістану (1979 р.) .

При цьому основними заручниками перегони стали країни Західної Європи, територія яких усе більше насичувалася ядерною зброєю, у тому числі в 1979 р. американськими ракетами першого удару

Гонка озброєнь, ініційована США й підтримана СРСР, з’явилася одним з імпульсів до розколу Європи, формуванню структур військового протистояння. Сімнадцять років через послу закінчення другої світової війни мир був на грані третьої, але вже війни термоядерної. Причиною цього послужили 42 ракети з ядерними боєголовками й 40 тис. радянських військовослужбовців, які восени 1962 р. були таємно розміщені на Кубі

1 січня 1959 р. на Кубі відбулася Народна революція, що вороже зустріли влади США, і, побоюючись поширення соціалізму, намагалися неї задушити. Керівництво СРСР вирішило допомогти своєю ядерною міццю, але оголосило про цього тільки посла приведення ракет у бойову готовність. Коли американці довідалися про те, що вони перебувають під прицілом радянських ракет, розміщених усього в 90 милях від США, вибухнула Карибська криза. Мир був на грані, і лише взяті зобов’язання СРСР вивезти з Куби ракети, а США зняти блокаду й не вторгатися на острів, привели 28 жовтня 1962 р. до мирного дозволу проблеми. Відлига, що стала реальністю, була підкріплена підписанням в 1963 р. СРСР і США Договору про обмеження випробувань ядерної зброї, через дев’ять років-договору по обмеженню стратегічних озброєнь (ОСВ-1) , в 1979 р. – по ОСВ-2. Але останній договір не був ратифікований американською стороною, причиною до цього послужило уведення Радянським Союзом військ Вафганистан.

Американці, одержавши прийменник, заклали у військову доктрину на 80-е роки “пряме протиборство” між США й СССР.

Наповнюючи доктрину практичним змістом, США стали різко нарощувати стратегічний ядерний потенціал наземного, космічного й підводного базування. 1 жовтня 1983 р. вони затвердили 40 тис. цілей, які підлягали знищенню на території СРСР у ході третє світової війни, почали її репетицію

Нагнітання напруженості викликало протидію насамперед у Західній Європі. Багато країн стали пропонувати свої проекти європейської оборонної стратегії, які були зведені в західноєвропейську хартію принципів “безпеки”і в 1986 р. затверджені Європарламентом. Базою європейської концепції безпеки стали франко-англійське ядерне співробітництво, франко-германське співробітництво в області звичайних озброєнь і співробітництво між трьома країнами в області космосу. Крім цього, ще в 1966 р. політикові американців відкинула Франція. Вона вийшла з військової організації НАТО, а президент країни де Голль відвідав Москву

Незабаром Франція, Великобританія, Італія й ФРН уклали ряд вигідних контрактів із соціалістичними країнами, різко активізували торгівлю. ДО 1976 р. у порівнянні з 1955 р. взаємний товарообіг країн – членів СеВ і Європейського співтовариства виріс більш ніж в 20 раз

Основними партнерами Радянського Союзу стали провідні західноєвропейські держави і Японія. Загальний обсяг торгівлі СРСР із розвиненими капіталістичними країнами виріс із 4,7 млрд. руб. в 1970 р. до 15,8 млрд. руб. в 1975 р. В 1980 р. він становив 15 млрд. руб.

Більш незалежно повелася Федеративна Республіка Німеччини, коли уряд в 1969 р. очолив голова соціал-демократичної партії Німеччини Вилли Брандт, вона після багаторазових переговорів зі СРСР різко змінила “східну політику” і направила її на нормалізацію відносин із соціалістичними державами Європи. В 1970-1973 гг. ФРН уклала Договори зі СРСР, Польщею, ГДР і Чехословаччиною, у яких сторони відмовилися від всіх територіальних претензій і заявили про відсутність у них наміру прибігати у відношенні один одного до сили або погрози

Pages: 1 2

Збережи - » Ядерна зброя зі східної Європи . З'явився готовий твір.

Ядерна зброя зі східної Європи





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.