Вивчення новели О. Генрі «Останній листок» 7 клас

Урок проведено на міському семінарі вчителів зарубіжної літератури, який відбувся в березні 2008 року в ЗНЗ №29 Оболонського району м. Києва, вчителем-методистом Баліною К.Н. за підручниками Ковбасенка Ю.І., Ковбасенко Л.В. Мета заходу — показати роботу учнів у засвоєнні літературознавчих понять на уроках зарубіжної літератури, вміння аналізувати та інтерпретувати художній твір із залученням порівняльного аналізу з творами світового мистецтва та творами української літератури, На уроці використані мультимедійні технології.

Мета уроку: поглибити розуміння ідейного змісту новели “Останній листок”, закріпити відомості про жанрові особливості новели, вдосконалювати навички характеристики літературного героя, вміння аналізувати та інтерпретувати образ у порівняльних контекстах із творами світового мистецтва (скульптура Мікеланджело “Мойсей”) та творами українських письменників (Л. Костенко), спрямованих на розуміння людяності ве

ликого мистецтва; виховувати почуття милосердя, готовності допомагати іншим (”нехай тендітні пальці етики торкнуть вам серце і вуста” — Л.Костенко)

Хід уроку

I.Оргмомент

II.Актуалізація опорних знань

1. Заповнити порожні лакуни у чотирьох фрагментах з фільму “О.Генрі”. Під час роботи перевіряється засвоєння учнями відомостей про життя і творчість американського письменника та вміння узагальнювати відомий з попередніх уроків матеріал. Увага на екран!

1.Твори цього письменника увійшли до золотого фонду світової сатиричної літератури. Його ім’я носить найвища літературна американська нагорода у жанрі … (оповідання).

2.Він автор безсмертної фрази “Болівар не винесе двох” і відомий усьому світові під псевдонімом О.Генрі. Його справжнє ім’я —… (Вільям Сідні Портер).

3.Син лікаря, він народився 11 вересняі 862 року в американському штаті… (Північна Кароліна).

4.Письменник помер 1910 року через важку хворобу цирозу печінки, залишивши нащадкам на згадку про себе близько … оповідань та роман …

(близько 400 оповідань та роман “Королі та капуста”).

2.Колективна робота з тестами (”Зошитдля те матичного оцінювання. Зарубіжна література. 7 клас” видавництва “Грамота”).

Кого письменник називає в новелі “Останній листок” “старим джентльменом містером Пневмонією”?

а)лікаря художниці Джонсі;

б)старого Бермана;

в)важку хворобу з крижаними пальцями, яка бродила по колонії.

Чому хвора Джонсі так ретельно рахувала листки плюща за вікном?

а)їй здавалося, що вона помре з останнім листком;

б)сподівалася потім намалювати цей осінній пейзаж;

в)намагалася хоч чимось розрадити себе.

Яку “мазанину” малював старий Берман, щоб заробити шматок хліба?

а)місцевих жителів;

б)вивіски та реклами;

в)міські пейзажі.

Якого героя намагалася намалювати з Бермана Сью для журнальної ілюстрації?

а)розбійникапірата;

б)золотошукачавідлюдька;

в)мужнього ковбоя.

Назвіть останній шедевр художника Бермана:

а)малюнок Неаполітанської затоки;

б)ескіз скульптури Мікеланджело “Мойсей”;

в)листок плюща на цегляній стіні.

Скільки років чекало чисте полотно на мольберті Бермана на його шедевр?

а)40;

б)25;

в)30.

3.Тренувальні вправи на розвиток логічного мислення.

Читацький досвід семикласників у вивченні новел достатній, щоб виконати наступну роботу. Учні пригадують вивчені на уроках зарубіжної та української літератур новели (Р.Бредбері “Усмішка” — 6 клас, Б.Лепкий “Квітка щастя” та Л.Пономаренко Тер. переможений” — 7 клас, О.Генрі “Останній листок” — 7 клас) та називають лише спільні ознаки оповідання і новели серед поданих на екран дошки словосполучень.

І слайд: невеликий обсяг, прозова форма, одна подія з життя героя, несподіваний і стрімкий фінал, мала кількість персонажів, езопова мова, складна будова твору.

Додаткове завдання:

1. Новела відрізняється від оповідання. Чим саме? Динамічним і стрімким сюжетом, раптовою, іноді парадоксальною розв’язкою, глибоким психологізмом. Учні пригадують несподівані фінали новели Р.Бредбері — після знищення озвірілим натовпом картини “Джоконда” в руках у хлопчика Тома залишається клаптик полотна із зображенням усмішки Джоконди; новели Л.Пономаренко “Гер переможений” — через п’ятдесят років після самогубства німецького полоненого Фрідріха в стіні будинку, який він будував на українській землі, знаходять рукавичку з фотокарткою його маленьких дітей, які ніби питають: “Ви не знаєте, де наш тато?” Щодо фіналів у новелах О. Генрі слід сказати, що вони зазвичай подвійні. Так, і в новелі “Останній листок” два фінали: це вцілілий останній листок плюща та смерть старого Бермана, що пожертвував власним життям заради іншої людини.

2слайд: поясніть, що об’єднує подані слова і яку роль відіграють вони у тексті новели: полотно, майстерня, туш, шедевр, пензель, натурник, мольберт, палітра, ілюстрація, фарби, Муза. Це словапрофесіоналізми, пов’язані з ремеслом художника. Вони створюють творчу атмосферу і допомагають глибше зрозуміти задум письменника у змалюванні життя головних героїв, зокрема старого Бермана, і відтворити в новелі тему мистецтва і життя богеми

Додаткове завдання;

Назвіть за лексичним значенням саме слово.

1.Дерев’яний верстат для живопису, на якому

встановлюють підрамник з полотном, дошку, картон.

(Мольберт)

2.Визначний твір мистецтва. (Шедевр)

3.Давньогрецька богиня — покровителька мистецтв і наук. У переносному значенні — джерело поетичного натхнення. (Муза)

3слайд: поясніть, яке відношення до новели

О.Генрі “Останній листок” має скульптура італійського митця епохи Відродження Мікеланджело “Мойсей”? Із зовнішністю Мойсея порівнюється зовнішність художника Бермана. Оскільки основна робота над ідейним задумом письменника подати цей образ у порівнянні з Мойсеєм, вождем іудейського народу, почнеться далі, при перший згадці можна зупинитися лише на зовнішній схожості: кошлата борода Бермана, з іронією пише О.Генрі, довгими кільцями спускалася вниз, як у сивобородого Мойсея: “…і борода в нього, як у скульптури Мікеланджело “Мойсей”, кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика”.

III. Проблемна ситуація. Перед роботою над характеристикою образу Бермана бажано поставити проблемне завдання.

4слайд: О.Генрі стверджує:” Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколиш нього світу, і це можливо”, і це справді можливо? Оскільки підготовка до обговорення цього проблемного питання входило до домашнього завдання, учні намагаються захистити свою точку зору посиланнями на життєві та літературні джерела, зокрема твори Р.Бредбері та вірші Л.Костенко, що вчать мистецтву бути людиною за будьяких обставин. Так, наприклад, рядки з вірша української поетеси “Вже почалось, мабуть, майбутнє…”: “І не знецінюйте коштовне, не загубіться у юрбі. Не проміняйте неповторне на сто ерзаців у собі!., або Минають фронди іжіронди, минає славне і гучне. Шукайте посмішку Джоконди, вона ніколи не мине…” краще налаштують учнів на сприйняття прекрасних почуттів і вчинків, на розуміння людяності великого мистецтва і жертовності в ім’я любові. Героїня новели О. Генрі молода художниця Джонсі втратила любов до життя, поступилася слабкодухості, а своїм життям за це заплатив Берман. Сьогодні саме він стане героєм нашого уроку.

IV. Робота над характеристикою літературного героя

—Яке у вас склалося перше враження від Бермана? Відповідаючи, учні використовують цитати з тексту новели: типовий невдаха, бридкий старий буркотун, неохайний, приречений ніколи не створити свій шедевр, усе життя витратив на чекання Музи, лузер, потворна зовнішність (”голова сатира і тіло карлика”, а сатирів у давньогрецькій міфології зображували у вигляді напівлюдини, напівцапа), жахливий німецький акцент, від нього тхне ялівцівкою, він нещадно знущається з усякої делікатності

—Але це враження хибне? Так, зовнішність Бермана виявилася оманливою. Насправді це чуйна людина, здатна на самопожертву заради тих, кого любить. Маючи тіло карлика, він виявив душу велетня. Отже, неможна сприймати людей, навіть непривабливих, негативно, адже в кожній людині є щось гарне, треба лише вміти його побачити. Тому важливо вчитися бачити не лише очима, а й серцем.

—Тож за допомогою якого основного художнього засобу створений образ Бермана? Доведіть. За допомогою антитези, яка є не просто художнім засобом, а й основним композиційним прийомом. Учні добирають приклади з тексту на протиставлення, що будують образ Бермана: мазанина — шедевр, тіло карлика — велетень духу, знущання над делікатністю — готовність до самопожертви, буркітливий дідок — великодушність і готовність захищати молодих художниць, як сторожовий пес, нікчема — герой, грубість — чуйність та ін.

Pages: 1 2

Збережи - » Вивчення новели О. Генрі «Останній листок» 7 клас . З'явився готовий твір.

Вивчення новели О. Генрі «Останній листок» 7 клас





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.