ВІРШ М. Ю. ЛЕРМОНТОВА “ДУМА”

ВІРШ М. Ю. ЛЕРМОНТОВА “ДУМА” Вірш був опублікований у січневому номері “Вітчизняних записок” за 1839 рік. Основна думка вірша міркування про долі покоління. 11 вересня 1842 року Герцен записує у своєму “Щоденнику”: ” чиЗрозуміють, чи оцінять прийдешні люди весь жах, всю трагічну сторону нашого існування, а тим часом наші страждання брунька, з якої розів’ється їх счастие. Чи зрозуміють вони, отчого ми ледарі, отчого шукаємо всяких насолод, п’ємо вино та ін.? Отчого руки не піднімаються на велику працю? Отчого в мінуту захвату не забуваємо туги?..

ПРО, нехай вони зупиняться з думкою перед каменями, під якими ми заснемо, ми заслужили їхній смуток…” Дійсно, час написання вірша одне з найбільш похмурих в історії Росії. Після поразки декабристів стає неможливої практично будь-яка діяльність. У зв’язку 6 цим у людях з’являється прагнення замкнути в собі, піти від життя в мир дум. Вірш Лермонтова не погляд на покоління з боку, а одкровення людини, що належить поколінню: “Я жити хочу, щоб мислити й страждати…”, “Я знав однієї лише думи влада одну, але полум’яну пристрасть…

” і т.д. Оскільки покоління позбавлений можливості діяти, …під тягарем познанья й сомненья В бездіяльності зостариться воно. Тон “Думи”, потрясший сучасників, відтворює емоцію “соціального розпачу”. Аналізуючи своє покоління, Лермонтов бачить конфлікт між розумом і пристрастю: …І царює в душі якийсь холод таємний, Коли all soch © 2005 вогонь кипить вкрови.

Це приводить до протиріччя між значеннєвою закінченістю фрази й емоційністю окремого слова. Хоча багато рядків афористичні (”И ненавидимо ми, і любимо ми випадково…”) і законченны, вони не здатні повною мірою вмістити авторські емоції

Перед небезпекою ганебно-легкодухі, І перед властию знехтувані раби фраза закінчена, але за нею йдуть вірші, що продовжують її емоційно: Так худий плід, до часу созрелый, Ні смаку нашого не радуючи, ні око, Висить між квітів, пришлец посиротілий, И година їхньої краси його паденья година! Логічний зв’язок між чотиривіршами й частинами вірша помітно ослаблений і фактично підтримується лише загальною темою й емоційним ладом. Кожний чотиривірш закінчене речення. Голос розуму звучить відкрито, страсті приглушено. Цей суперечливий потік прекрасно відбиває свідомість поета, контраст між висотою почуття й заперечливою думкою. На цьому тлі слово часто функціонує в переносному значенні: “зостаритися” означає не тільки фізичну, але й духовну старість, “рівний шлях без мети” знак байдужості, апатії, відсутності життєвих тривог і падінь

Часто зустрічаються метафори (”старість душі”, ” життя-шлях” і т.д.). У першій частині вірша основне емоційно-значеннєве навантаження несуть традиційні слова елегійного романтизму (”сумно”, “млоїть”, “в’янемо”) і слова філософського й суспільно-політичного значення (”познанья”, “сомненья”, “добру”, “злу”, “раби” та ін.). Виразні різкі оцінні епітети (”ганебно”, “ганебно”). Вони підготовляють високу романтичну ноту, який закінчується перша частина: “Так худий плід…” У другій частині слова ораторського стилю відсутні, їх заміняють слова стилю елегійного

Виразний ефект досягається грою “прозаизмов” і “поэтизмов” (”залишок” “почуття”), що підтримана вживанням слів, що контрастують: “ненавидимо” “любимо”, “холод” “вогонь”. Романтика переміняється реквіємом. В останній частині знову з’являються слова ораторського стилю в сполученні з лексикою, що носить філософський відтінок: “ні думки плідної”, “суддя”, “громадянин” і т.д. Чим більш переконливо розвінчується покоління, тим прозаїчніше стає стиль. Все вищесказане дозволяє говорити про жанрову своєрідність вірша

Це не традиційна елегія, для якої характерне єдність стилю й інтонації, не філософська елегія, не цивільна ода. Зміст “Думи” не вміщається в границі якого-небудь певного жанру, тому що цивільна тема стає глибоко особистою. Лермонтов не відокремлює себе від покоління, тому у вірші немає слів “я” і “ви”, але є слово “ми”. Саме в цьому полягає трагедія поета, невіддільна від трагедії часу, покоління й країни

Збережи - » ВІРШ М. Ю. ЛЕРМОНТОВА “ДУМА” . З'явився готовий твір.

ВІРШ М. Ю. ЛЕРМОНТОВА “ДУМА”





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.