3. Існує область деяких об’єктів, загальних для теології й науки. Отже, ніщо не заважає тому, щоб тими самими проблемами, оскільки вони доступні пізнанню за допомогою природного світла розуму, займалися як філософські науки, так і теологія. Це очевидно, не виключає того, що відомі істини одкровення можуть бути доведені природним шляхом. До них ставляться, зокрема, істини про безсмертя людської душі, про існування Бога, про створення миру й т.п.
Поряд з областю об’єктів, загальних для цих двох дисциплін, існують певні істини, які не можна довести за допомогою розуму, і тому вони ставляться винятково до сфери теології. З огляду на досвід середньовічної суперечки про відношення віри й розуму, Аквинат розумів, що краще не піддавати суду розуму ті істини одкровення, які суперечать правилам людського мислення. До істин, які недоступні розуму, Фома відносив наступні догмати віри: догмат відродження, історію втілення, святу трійцю, створення миру в часі, можливість відповістити на запитання, що таке Бог, і т.д. Тому, якщо в даній області розум приходить до прямо протилежних положень, те це є достатнім доказом хибності останніх
4. Положення науки не можуть суперечити догматам віри. Фома затверджує, що раціональні істини не можуть суперечити догматам віри, що розум повинен лише підтверджувати ці догмати. Таким чином, не заперечуючи цінність науки, Аквинат обмежує її роль інтерпретацією догматів одкровення, доказом їхньої відповідності даним розумного знання. Корисно, щоб розум займався догматами віри, але “щоб тільки не загордився зарозуміло, - пише Фома, - що зрозумів їх або довів” .
У такий спосіб можна зробити висновок про те, що Фома Аквінський зовсім не відокремив науку від теології, а, навпроти, без залишку підкорив її теології. Якщо мети науки дані a priory, якщо вона не може прийти до результатів, що суперечать істинам одкровення, якщо критерієм щир або помилкового є догмати віри і якщо об’єкт науки в остаточному підсумку трансцендентна, а не матеріальна дійсність, то це в достатній мері доводить не автономність науки, а її глибоке поневолення, доводить, що вона цілком утиснута в рамки християнської ортодоксії
Перш ніж приступитися до викладу метафізичної теорії буття Аквината, необхідно визначити характер і місце томізму серед основних філософських напрямків. Чи дійсно томізм є реалізмом? Відповідь на це питання може бути тільки один: філософія Фоми Аквінського, як і його послідовників, є не реалізмом, а об’єктивним ідеалізмом
Pages: 1 2
Збережи - » Томізм і неотомізм . З'явився готовий твір.