Суб’єкти посадових злочинів

Кримінальний кодекс РФ містить дві групи злочинів, пов’язаних з виконанням управлінських функцій: злочину проти державної влади, інтересів державної служби й служби в органах місцевого самоврядування (ст.ст. 285-287, 290, ч.2 ст. 237 КК РФ) і злочину проти інтересів служби в комерційній і іншій організаціях (ст.ст. 201, 204 КК РФ). Критерієм їхнього розмежування є організаційно-правова форма організації, у якій особа виконує управлінської функції

Посадовими особами зізнаються особи, постійно, тимчасово або по спеціальному повноваженню здійснюючі функції представника влади або виконуючі організаційно-розпорядницькі, адміністративно-господарські функції в державних органах, органах місцевого самоврядування, державних і муніципальних установах, а також у Збройних Силах РФ, інших військах і військових формуваннях РФ (примітка 1 до ст. 285 КК РФ).

Виконуючу управлінську функції в комерційній або іншій організації зізнається особа, постійно, тимчасово або по спеціальному повноваженню здійснюючі функції представника влади або виконуючі організаційно-розпорядницькі, адміністративно-господарські функції в комерційній організації незалежно від форми власності, а також некомерційної організації, що не є державним органом, органом місцевого самоврядування, державною або муніципальною установою (примітка 1 до ст. 201 КК РФ). Легальні дефініції комерційних і некомерційних організацій утримуються в цивільному законодавстві

Тлумачення організаційно-розпорядницьких і адміністративно-господарських обов’язків приводиться в Постанові Пленуму Верховного Суду СРСР від 30.03.1990 № 4 “Про судову практику по справах про зловживання владою або службовим становищем, перевищенні влади або службових повноважень, недбалості або посадовій підробці”. Крім цих роз’яснень більшу роль грає правозастосовна практика судових органів. Так, суди неодноразово відмовлялися кваліфікувати дії осіб, що відбувають покарання у вигляді позбавлення волі, як посадові злочини, хоча б вони фактично заміщали управлінські посади у виправно-трудові установах

Під організаційно-розпорядницькими обов’язками варто розуміти функції по здійсненню керівництва трудовими колективами, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників (підбор і розміщення кадрів, планування роботи, організацію праці підлеглих, підтримці трудової дисципліни й т.п.). Такі функції виконують, зокрема, керівники міністерств і відомств, державних, кооперативних, суспільних підприємств, установ, організацій і їхніх заступників, керівники структурних підрозділів (начальники цехів, завідувачі лабораторіями, кафедрами, їхні заступники) керівники ділянок робіт (майстри, бригадири, виконроби), учасники господарських товариств і суспільств, що керують товариств власників житла

Адміністративно-господарські обов’язки варто визначати як повноваження по керуванню й розпорядженню державним майном, установленню порядку його зберігання, переробки, реалізації, забезпеченню контролю за цими операціями, організації побутового обслуговування населення й так далі. Такими повноваженнями володіють начальники планово-господарських, постачальницьких, фінансових відділів і служб і їхніх заступників, завідувачі складами, магазинами, майстернями, ательє, відомчі ревізора й контролери. Зазначені роз’яснення застаріли. Необхідні нові роз’яснення

Незважаючи на досить чітке розмежування злочинів проти інтересів служби в комерційній і іншій організаціях і злочинів проти інтересів служби в державних органах, на практиці розмежування суб’єктів даних злочинів викликає складності. Так, директор муніципального підприємства житлово-комунального господарства за одержання двох хабарів визнаний суб’єктом посадового злочину й засуджений. Викладені в касаційній скарзі доводи про те, що підприємство житлово-комунального господарства є комерційною організацією, визнані судом необґрунтованими

Здійснення суспільно небезпечного діяння особою, що займає державну посаду Російської Федерації, розглядається як кваліфікуюча ознака в злочинах, передбачених статтями 285-287, 290 КК РФ. Як суб’єктів злочинів передбачених статтями 288 і 292 КК РФ згадуються державні службовці

У Російській Федерації встановлений спеціальний правовий статус державних службовців і осіб, що займають державні посади. Не всі особи, що займають посади в державних органах, є державними службовцями

Правові основи організації державної служби основи правового положення державних службовців установлені Федеральним законом “Про основи державної служби Російської Федерації”. У ньому дане визначення поняття “державний службовець” і викладені вимоги, пропоновані до них. У зазначеному законі відбулося нормативне закріплення відмови від розширювального тлумачення поняття “державний службовець”, що панувало в юридичній науці й правозастосовній практиці радянського й першого років пострадянського періоду державного будівництва

У ст. 1 зазначеного закону визначено, що державна посада – це посада у федеральних органах державної влади, органах державної влади суб’єктів Російської Федерації, а також інших органах, утворених відповідно до Конституції РФ, із установленим колом обов’язків пор виконанню й забезпеченню повноважень даного державного органа, грошовим змістом і відповідальністю за виконання своїх обов’язків

Кримінальний кодекс і Федеральний закон “Про основи державної служби Російської Федерації” по-різному підходять до визначенню поняття “державний службовець”. Державним службовцем є громадянин Російської Федерації, що виконує в порядку, установленому федеральним законом, обов’язку по державній посаді державної служби за грошову винагороду, виплачувана за рахунок засобів федерального бюджету або засобів бюджету відповідного суб’єкта Російської Федерації (п.1 ст.3 Федерального закону “Про основи державної служби Російської Федерації”). Кримінальний кодекс не передбачає як головна умова визнання людини державним службовцем заміщення їм державної посади. Суди в практиці своєї діяльності дотримуються визначення, даного у Федеральному законі “Про основи державної служби Російської Федерації”.

Закон ділить державні посади на три категорії: “А”, “Б”, “В”. Державними службовцями є лише особи, що заміщають посади категорій “Б” і “В”. Наприклад, Президент РФ, депутати Державної Думи (категорія “А”) не є державними службовцями

Державні службовці діляться на державних федеральних органів виконавчої влади, що служать, службовців територіальних органів виконавчої влади й державних органів, що служать, виконавчої влади суб’єктів Російської Федерації

Державні посади Російської Федерації обов’язково повинні бути включені Зведеному переліку державних посад Російської Федерації. Для державних федеральних органів виконавчої влади, що служать, і територіальних органів виконавчої влади Указом Президента від 3.09.1997 року № 981 затверджені Переліки державних посад федеральної державної служби, у частині не суперечної ними зберігає силу Реєстр державних посад державної служби Російської Федерації, затверджений Указом Президента РФ від 11.12.1995 року № 33. Переліки (реєстри) державних посад органів державної служби суб’єкта Російської Федерації затверджуються нормативними актами суб’єкта Російської Федерації. Структура федеральних органів виконавчої влади затверджується указами Президента РФ, а склад територіальних органів виконавчої влади визначений Постановою Уряду РФ від 20.07.1998 року “Про склад, граничну чисельність і фонд оплати праці територіальних органів виконавчої влади”.

У практиці слідчих і судових органів допускаються помилки, пов’язані з неправильною кваліфікацією діянь осіб, що не заміщають державні посади, і навпаки.

Так, у справі старшого слідчого прокуратури Г., обвинувачуваного в одержанні хабара (ч. 3 ст. 290 КК РФ), суд першої інстанції необґрунтовано кваліфікував його діяння, як доконане особою, що займає державну посаду Російської Федерації. Відповідно до Зведеного переліку державних посад Російської Федерації, затвердженому Указом Президента РФ від 11.09.1995 року № 32 слідчі прокуратур у їхнє число не входять

Важливою особливістю Кримінального кодексу РФ і нового військового законодавства є відносно чітка регламентація складів військових злочинів, і, зокрема, їх суб’єктів

Pages: 1 2 3

Збережи - » Суб’єкти посадових злочинів . З'явився готовий твір.

Суб’єкти посадових злочинів





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.