Роман М. Ю. Лермонтова «Герой нашого часу» в оцінці В. Г. Бєлінського | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Роман М. Ю. Лермонтова «Герой нашого часу» в оцінці В. Г. Бєлінського

У статті, присвяченої розгляду пафосу роману “Герой нашого часу”, Бєлінський відніс Лермонтова до числа таких “сильних художніх талантів”, які є серед навколишньої їхньої порожнечі дуже зненацька. Інтерес, збуджений до Лермонтова декількома віршами, поміщеними в “Вітчизняних записках”, остаточно затвердився після опублікування роману “Герой нашого часу”. Ця повість написалась не з бажання зацікавити публіку, а із глибокої творчої потреби, який далекі всякі спонукання, крім натхнення. Бєлінський відзначає, що роман Лермонтова робить “повноту враження”. Причина цього полягає в єдності думки, що породжує почуття відповідальності частин сцелым.

Бєлінський особливо зупиняється на повісті “Бэла”, після прочитання якої “вам смутно, але смуток ваша легкий, світла й сладостна”. Смерть черкески не обурює критика безвідрадним і важким почуттям, тому що вона з’явилася внаслідок розумної необхідності, що ми, читачі, передчували. Сам образ чарівної черкески змальований з нескінченним мистецтвом. Вона говорить і діє дуже мало, а ми жваво бачимо її у всій визначеності чудової істоти, читаємо в неї серце

Максим Максимыч, у свою чергу, не підозрює, як глибока й багата його натура, як він високий і шляхетний. Цей “грубий солдат” любується Бэлой, любить її, як милу дочку. Виникає питання: за що? Запитаєте його, і він вам відповість: “Не те щоб любив, а так - дурість”. Всі ці риси, настільки “повні нескінченністю”, говорять самі за себе

На закінчення Бєлінський відзначає: “И дай би вам поболее зустріти <…> Максимов Максимычей”. Бєлінський захоплюється художньою майстерністю Лермонтова, що у кожній частині свого роману зуміла вичерпати її зміст і в типических. рисах “вивести все внутрішнє”, що крилося в ній як можливість. У результаті всього цього Лермонтов з’явився в повісті таким же творцем, як і у своїх віршах. “Герой нашого часу”, напише Бєлінський, виявив силу молодого таланта й показав його розмаїтість і багатосторонність

Головним героєм роману Лермонтова є Печорин. Основну проблему романтизму можна визначити одним словом - “особистість”. Лермонтов - романтик. У романтичних добутках особистість, як правило, протистоїть суспільству, поза яким вона не може існувати й у якому по тимі або інших причинах вона ужиться не хоче

Ця невпорядкованість особистості у світі стає незмінною колізією більшості не тільки романтичних, але й реалістичних поем і романів XIX століття. Ця колізія вперше була знайдена й виражена в специфічному російському варіанті Пушкіним у темі “героя часу”, що продовжив Лермонтов. Своє відношення до головного персонажа Лермонтов виразив у назві роману. Отже, герой нашого часу - от основна думка добутку. Але якщо це дійсно так, то весь роман може здатися злою іронією, тому що більша частина читачів напевно викликне: “Гарний же герой!

” Бєлінський ставить запитання: “А чим він дурний?” Обвинувачувати Печорина в тім, що в ньому немає віри, безглуздо. Адже це т же саме, що обвинувачувати жебрака за те, що в нього немає золота. Він би й радий мати його, так не дається воно йому. Крім того, Печорин сам не радий своєму безвір’ю. Він готовий ценою життя й щастя купити цю віру

Але для неї ще не настала його година. За свій егоїзм Печорин нехтує й ненавидить тільки себе. Душу Печорина “не кам’янистий ґрунт, що не засох від спеки земля”. Її необхідно тільки спушити й зросити благодатним дощем - і вона произрастит із себе розкішні квіти небесної любові. На заперечення ж тих, хто обвинувачує Печорина, приміром, у холодній ощадливості, з якої він зваблює бідну дівчину, не люблячи її, Бєлінський відповідає, що й не думає виставляти героя зразком моральності

Але в людині повинне бачити людини, а ідеали моральності існують в одних класичних трагедіях і морально-сентиментальних романах. Очевидний той факт, що, судячи про людину, необхідно враховувати обставини його розвитку й сферу життя, у яку він поставлений долею. Час дії роману розвертається в один з найбільш драматичних періодів російської історії, коли після поразки декабристів на Сенатській площі у свідомості людей відбувся перелом. Одні розчарувалися в колишніх цінностях і ідеалах

Інші, які, незважаючи ні на що, залишилися вірними своїм принципам, не мали можливості в сучасних умовах миколаївської Росії боротися за них. Це породило скептицизм, розчарування, апатію, рефлексію. Такий Печорин, в ідеях якого багато помилкового, але все це “викупляється його богатою натурою”. Його в багатьох відносинах дурне сьогодення обіцяє прекрасне майбутнє. Насправді бувають люди, які огидні при всій бездоганності свого поводження, тому що вона в них є наслідок безжиттєвості й слабості духу. “Порок обурливий і у великих людях, але, що карається, він приводить у розчулення вашу душу”, - пише Бєлінський

Критик зупиняється на описі зовнішності Печорина. От що говорить Лермонтов про очі свого героя: “Вони ніколи не сміялися, коли він сміявся… Через напівопущені вії вони сіяли якимось фосфоричним блиском, то був блиск, подібний блиску гладкої сталі, сліпучий, але холодний…

” Бєлінський уважає, що такий опис очей, як і вся сцена побачення Печорина з Максимом Максимычем, показує, що якщо це й порок, те зовсім не торжествуючий, “і треба бути породженим для добра, щоб так жорстоко бути покараним за зло!..”. На думку Бєлінського, роман “Герой нашого часу” - це не зла іронія, хоча й дуже легко може бути прийнятий за іронію. Навпроти, це один з тих романів, У яких відбилося століття, И сучасна людина Зображена досить вірно З його аморальною душею, Себелюбної й сухий, Мечтанью відданий безмірно. З його озлобленим розумом, Що Кипить у дії порожньому. Все це було сказано про героя роману Пушкіна “Євгеній Онєгін”. Але Онєгін, відповідно до Бєлінського, - це вже минуле, а минуле неповоротно.

Печорин же- “це Онєгін вашого часу”, герой свого часу. Відмінність їх між собою набагато менше відстані між Онегою й Печорою. Онєгін, безсумнівно, вище Печорина в художнім відношенні. Але Печорин вище Онєгіна по ідеї. Адже що таке Онєгін?

Це людина, який Убили Виховання й світське життя, якому все придивилося, всі прилюбилось і все життя якого полягала в тому, Що він дорівнює позіхав Серед модних і стародавніх зал. Печорин же не равнодушно, не апатично несе своє страждання: “скажено ганяється він за життям, ища її всюди”. Печорин гіркий у своїх оманах. У ньому постійно народжуються внутрішні питання, які тривожать і мучать його, і він у рефлексії шукає їхній дозволу. Із самого себе він зробив самий цікавий предмет своїх спостережень, і, намагаючись бути як можна більше щирим у своїй сповіді, він відверто зізнається у своїх недоліках

Як у характеристиці сучасної людини, зробленої Пушкіним, виражається весь Онєгін, так Печорин весь у віршах Лермонтова: И ненавидимо ми, і любимо ми випадково, Нічим не жертвуючи ні злості, ні любові, И царює в душі якийсь холод таємний, Коли вогонь кипить у крові. “Герой нашого часу” - це смутна душа в нашім часі”, - напише Бєлінський. Століття Лермонтова було по перевазі історичним. Всі думи, всі питання й відповіді, вся діяльність того часу виростали з історичного ґрунту й на історичному ґрунті

Роман Лермонтова не є виключенням. Однак сам образ Печорина за формою зображення не зовсім художественен. Причина цього не в недоліку таланта автора, а в тім, що зображуваний їм характер був настільки близький до нього, що він не має сил був відділитися від нього й об’єктивуватися. Печорин ховається від нас такою же нерозгаданою істотою, як і є нам в &copy A L L S o c h. r u початку роману

Тому сам роман залишає відчуття безперспективності. У ньому мережа щось нерозгадане, як би недоговорене, а тому залишається тяжке враження після його прочитання. Але цей недолік, на думку Бєлінського, є в той же час і достоїнство роману Лермонтова, адже такі бувають всі сучасні суспільні питання, висловлювані в поетичних добутках. Це крик страждання, його крик, що відрізняє страждання

Збережи - » Роман М. Ю. Лермонтова «Герой нашого часу» в оцінці В. Г. Бєлінського . З'явився готовий твір.

Роман М. Ю. Лермонтова «Герой нашого часу» в оцінці В. Г. Бєлінського





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.