М. Ю. Лермонтов прожив недовге життя, але його багата творча спадщина хвилює серця читачів дотепер. Ще в ранній молодості поет замислювався про призначення мистецтва, про місце поета в суспільстві. У ранній період своєї творчості Лермонтов уважав, що ціль поета - оформити словами ті почуття, які правлять його душею, і в цьому поет повинен бути чесний насамперед перед собою, правдивий: “Мій прекрасний будинок для цього побудований”, - пише Лермонтов у вірші “Мій будинок”. Однак після поразки повстання декабристів (час настання реакції) у міру розвитку поглядів на мир образ поета у творчості Лермонтова змінюється, оскільки творець жадав серцевого відгуку, простоти, світла, а мир відповідав йому обманом, злістю, пороком. І Лермонтов починає розуміти свою корінну відмінність від попередників: Ні, я не Байрон, я інший, Ще невідомий обранець… І тепер, створюючи образ сучасного поета, Лермонтов позбавляє його того високого ореола, яким його оточували раніше. Лермонтовский образ співака-пророка-громадянина - це образ народного трибуна, що своїм “простою й гордим” мовою “запалював бійця для битви”, що намагався протистояти фальші й безхарактерності сучасного миру
Твій вірш, як божий дух, носився над юрбою; И відкликання думок шляхетних Звучав, як дзвін на вежі вічової В дні торжеств і лих народних. Однак у сформованих умовах поет уже не може піднятися до цього ідеалу й тому переживає глибоку кризу (вірша “Поет”, “Журналіст, читач і письменник”): Але нудний нам проста й горда твоя мова, - Нас тішать блискітки й обмани… Поет, повний сил і енергії, але не знаючий, куди їх прикласти, на думку Лермонтова, уподібнюється кинжа лу, що раніше був серйозною зброєю, але тепер перетворився в коштовну прикрасу: У наше століття зніжений чи не так ти, поет, Своє втратив назначенье, На злато промінявши ту владу, який світло Слухало в німому благоговенъе?
Але як же тоді бути поетові, чия творчість покликана служити суспільству? І вірші Лермонтова наповнюються стражданням, болем, почуттям непереборної самітності. Творцеві, як повітря, необхідні близькі й рідні за духом люди, але однаковість людей і їх безмыслие, холодність роблять спілкування з ними неможливим: Дивлюся на майбутність із острахом, Дивлюся на минуле з тугою И, як злочинець перед стратою, Шукаю навкруги душі рідний… У наявності конфлікт між творцем, готовим до зухвалих перетворень в ім’я людства, і суспільством, що бачить у ньому егоїста, зверненого тільки до своїх переживань. І це складне протиборство почуттів, трагізм долі поета у світському суспільстві відкриваються нам у віршах Лермонтова “Смерть Поета” і “Як часто пестрою толпою оточений…
“. Представлений тут “вище світло” не просто дурне й нудний, але й злочинний: він убиває теперішніх поетів. У своїх міркуваннях про суспільство Лермонтов з гіркотою й тугою дивиться на сучасне йому покоління, зніжене й легкодухе, не здатне не дружити, не любити, що не вміє не творити, не сприймати чужу творчість. Сумно я дивлюся на наше поколенье!
Його прийдешнє - иль порожньо, иль темно. Меж тим, під тягарем познанья й сомненья, У бездіяльності зостариться воно. Про долю поета Лермонтов говорить і у своєму вірші “Пророк”, ліричний герой якого найбільше трагичен. Сумна доля пророка - відчуженість, неприз-нанность, самітність, а іноді й неприкрите цькування. Якщо улюблений і глибоко ценимый Лермонтовим Пушкін у своєму “Пророку” затверджував велике суспільне значення поета й поезії, то Лермонтов говорить про падіння, невизнаність ролі поета серед своїх сучасників. Мало того, “ближні” творця активно протидіють йому, доставляючи страждання й борошна: З тих пор, як вічний судія Мені дав всеведенье пророка, В очах людей читаю я Сторінки злості й пороку, Проголошувати я став любові И правди чисті ученья: У мене всі ближні мої Кидали скажено камені
Велич поезії Лермонтова в тім, що © A L L S o c h. r u у своє страшне століття, що гасить розум і волю, він мав горде серце, мужністю боротьби, палкістю почуттів. Не зрячи Бєлінський писав, що “Пушкін умер не без спадкоємця”.
Збережи - » Поет і суспільство ліриці М. Ю. Лермонтова . З'явився готовий твір.