Початкова стадія розвитку – виникнення релігії

“Бог у релігійних навчаннях і поданнях надприродна всемогутня істота, що створила мир і керує им… Теологія використовує ідеалізм, що філософськи обґрунтовує буття Бога у вигляді абсолютної ідеї, світової волі, якогось безликого розумного початку” – так трактує це поняття філософський словник, а значить світовий досвід виробив таке розуміння Бога. Суспільству довелося проробити шлях довгої в кілька сотень і десятків сторіч, щоб прийти до такого формулювання. Величезна кількість религий у різних народів існує зараз на Землі, і в кожній з них над природою й людиною існують сили, що керують миром вцелом.

З моменту виникнення у свідомості людини подання про надприродний, Бог, як прояв надприродного, незмінно залишається в його душі. Людина не може покладати на себе права управителя в першу чергу тому що він не владний над самим собою, а потім і над усім навколишнім

Але давайте розглянемо яким образом виникло в людини поняття “Бог. Про початок розвитку релігії ми можемо судити з археологічних розкопок. І перші подання про існування релігії в первісної людини виникли у вчених після знаходження поховань кістяків і черепів неандертальців. Ці знахідки сприймалися, як свідчення існування похоронного обряду. Найбільш відомі з них поховання в гроті Мустье, печері біля Шапель-Про-Сен, кілька кістяків у Ла-Фераси (Франція) , у гроті Киик-Коба (Крим) і т.д. Але по цих невеликих свідченнях складно визначити наявність або відсутність релігії в наших предків

Але знайдені інші пам’ятники, що ставляться до більше пізнього періоду (40 – 18 тис. років тому) : наскальні малюнки (у печерах Франції Ла-Мут (долина Везери) , Пер-Нон-Пер (устя Дордоньи) і ін., у печері біля Нио (у верхів’ях р. Арижа, у Піренеях) , у печерах Південної Франції й Північної Іспанії) , статуетки, розфарбовані камені. Як правило, на малюнках зображені тварини здебільшого досить реалістичні, але людські зображення дуже умовні, схематичні, а ще частіше являють собою фантастичних зооантропоморфних істот, або людей, убраних у звірині маски. Можна припустити, що ці зображення пов’язані з релігійними віруваннями первісних людей. Наші предки займалися полюванням і землеробством і найчастіше вони не могли пояснити багатьох явищ природи, удачливості або невдачі в полюванні й землеробстві, смерть і хвороби. І намагаючись знайти пояснення непоясненому, боячись явищ природи, у свідомості людини виникають первісні подання про надприродний. По малюнках і статуеткам видно, що в племен існували тотемические вірування (віра в магічний зв’язок між людиною й твариною або предметом) . Також існував культ жіночого початку (знахідки скульптурних жіночих зображень) . Уважається, що ці статуетки зображують або жриць-виконавиць сімейно-родових обрядів, або матерів-прародительок

Є деякі свідчення існування культу Сонця

Сонце зображувалося у вигляді диска, колеса із променями або без них, у вигляді хреста в колі й т.п. Культ пов’язаний із заняттям землеробством людини. Сонце представлялося, як головне джерело родючості

Таким чином, Бог для тих людей з’являвся в обличии предмета, жіночого початку, Сонця, тобто в неоформленому виді, і поклоніння цим “богам” обумовлено способом життя людини

Також можна судити про релігію первісної людини по племенах теперішнього часу, що перебуває в схожих умовах. І знову основний прояв початкової стадії розвитку релігії – тотемізм

Особливо яскраво він виражений у народів Австралії. Ця форма релігії, полягає в тім, що кожний рід, плем’я родинно зв’язане зі своїм тотемом-твариною або предметом. У кожного члена може бути свій тотем, існує також підлоговий тотемізм, т.е.

один тотем належить чоловікам, іншої – жінкам. У цій якості можуть виступати різні тварини, значно рідше – рослини, ще рідше – інші предмети. Тотем вибирається плем’ям у зв’язку з його територіальним положенням і образом діяльності. Тварина-Тотем, – як правило, не небезпечне для людини створення. У деяких племенах Австралії тотем не вважається божеством, скоріше родичем. Близькість між людиною і його тотемом виражається насамперед у забороні вбивати і є тварина-тотем. Існують тотемические міфи, у яких предки роблять усе, що й самі віруючі, а потім ідуть найчастіше під землю або перетворюються в скелю, дерево, камінь. Так тотеми пов’язані з певною місцевістю

Деякі прояви тотемізму ми можемо зустріти в народів Меланезії: родові групи носять тотемические імена, місцями зберігаються тотемические заборони, віра у зв’язок тотемів із предками роду й т.д. У племен островів Самоа, у народів Америки – зустрічається наявність тотемів у гербах, фамільних знаках на одязі, на житлі

У вигляді другорядної релігії, як видозміна, збереглася віра в оборотничество в народів Америки

Крім цього прояв ранньої стадії розвитку релігії – це анімізм (віра в парфумів) і шаманство. В австралійців є зачатки анімізму – там мається на увазі існування парфумів і взаємодія з ними шаманів, які за допомогою магії впливають на парфумів і можуть викликати дощ, лікувати та ін. Також тут існує віра в магічні предмети, здатні впливати на людину

У Меланезийцев теж є подання про парфуми. Особливо яскраві анімістичні поняття в Центральній частині Меланезії – віруючі досить чітко розрізняють дві категорії парфумів: парфуми померлих і парфуми природи. Перші пов’язані з культом предків, у якому предки з’являються як хоронителі обрядів і звичаїв. Дія других обумовлена явищами природи. Але основною частиною їхньої релігії є мана – надприродна невидима сила, що відрізняється віруючими від сили природної. Мана має своїм джерелом і парфумів і людей. Вона може діяти на шкоду й на користь, і властива людям, які мають успіх у житті, може також належати окремим предметам

Шаманизм ми зустрічаємо в народів Америки (ягани, ескімоси, каліфорнійські, північноамериканські індіанці й ін.) . Функції шаманства – лікування, мисливська й землеробська магія

В індіанців розвинене поняття особистих духів-заступників. Кожний віруючий має свого духу-заступника, що здобувався під час бачень, що виникли в процесі посвятительского обряду

До речі, в індіанців дуже сильна віра у віще значення сновидінь

Далі розглянемо релігію древніх слов’ян. У слов’янських віруваннях ми знову зустрічаємо анімістичні подання: домовик дух, покровительствующий сім’ї, лісовик – дух лісу, водяник – дух водяної стихії, полудница польовий дух, образи вив (особливо поширений у сербів) – лісові, польові, гірські, водяні й повітряні діви, які можуть поводитися дружелюбно й вороже відносно людини, залежно від його власного поводження, і т.д.

Але на ряді із цим існував пантеон слов’янських богів: Сворог, Даждьбог, Хорс – сонячні божества, Перун – бог грози, Велес (Волосся) – заступник скотарства, Мокошь – богиня жіночих робіт, прядіння й ткацтва

Саме поняття “бог” споконвіку слов’янське, загальне для всіх слов’янських мов. Основне значення цього слова – щастя, удача. Із часом подання про удачу, успіх, щасті, везінні зв’язувалося з якимось духом, що дає удачу. Інше спільнослов’янське позначення надприродної істоти – біс, що означало все непояснене й страшне

До найдавнішої епохи сходять корінь лікувальної магії, у слов’ян вона була пов’язана з народною медициною. Таким чином, слов’янам крім анімістичних вірувань був властивий політеїзм – більше високий рівень розвитку релігії. Отут Бог – більш-менш сформировавшееся поняття, хоча й представляющее найчастіше сили природи й заняття людини

Багатобожжя ми зустрічаємо в ацтеків, народу майя. Особливо жорстока релігія в ацтеків, по якій богам приносилися криваві людські жертви

Цікава релігія в древньому Китаї, де упор в основному робився на теперішнє життя людини, на необхідні правила поведінки й обряди для виконання. У Китаї існують дві релігії: даосизм і конфуціанство, які тісно переплетені між собою

Pages: 1 2

Збережи - » Початкова стадія розвитку – виникнення релігії . З'явився готовий твір.

Початкова стадія розвитку – виникнення релігії





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.