Методика вивчення роману В. Ґолдінга «Володар мух»

Учням пропонуємо зачитати перший абзац твору; при цьому зосереджуємо їхню увагу на тому, як письменник невимушено вводить читача у подієву канву. “Ясноволосий хлопчик обережно спустився зі скелі і пробирався до лагуни. Він скинув шкільного светра і волочив за собою в руці, сіра сорочка пристала до тіла, чуб пристав до чола. У смузі потрощених дерев, що довгим шрамом вганялися у джунглі, спека стояла, яку лазні….Він ішов, важко спотикаючись об ліани і повалені стовбури. Аж раптом пташка, червоножовта з’ява, метнулась угору з відьомським криком; йому луною озвався інший крик: — Гей, почекайно!”.

Зауважимо, що вже перше слово — портретний епітет “ясноволосий” — випромінює семантику світла, добра, правди і стає домінантним у подальшому повіствуванні. Те, що хлопчик спустився зі скелі й пробирався до лагуни, визначає місце дії — острів. З наступного речення стає зрозумілим, що це підлітокшколяр, на долю якого випало важке випробування. Потрощені дерева — не що інше як свідчення авіакатастрофи: літак упав у джунглі, отже події відбуваються на острові у південній частині земної кулі. Відьомський крик пташкиз’яви насторожує читача, налаштовує на незвичайність і таємничість подій.

Далі перед учнями ставимо низку запитань: за яких обставин познайомилися Ральф і Роха? Що було незвичного в цій зустрічі? Про що ми дізнаємося із розмови? (Рятуючись від ядерного нападу, вони летіли літаком, який зазнав аварії).

Зачитайте опис зовнішності Ральфа, створіть усний словесний портрет хлопчика. Якого, на вашу думку, символічного значення набуває морська мушля? Як відбуваються вибори ватажка? Чому Ральф залишає Джека керівником хору? Яку функцію віднині мають виконувати хористи? Як проходила перша розвідка — знайомство з островом? Зачитайте і прокоментуйте сцену першого полювання Джека (від слів “Вони наблизилися до густого лісу….”до кінця розділу). Робота над другим розділом “Вогонь на горі”

1.         Яким епізодом починається розділ?

2.         Які риси характеру Джека проявляються на зборах (”Нам потрібне військо”, “У нас будуть правила! Багато правил! А коли хтось порушить….”)?

3.         Про які книги з аналогічними ситуаціями згадують діти? (”Острів скарбів”, “Ластівки й амазонки”, “Кораловий острів”.) Варто запитати в дітей, які з цих творів вони читали. Доречно відзначити, що роман “Робінзон Крузо” у цьому переліку відсутній.

4.         Що сповістив присутнім маленький хлопчик шести років з великою родимою плямою? Як склалася його подальша доля?

5.         Чому виникла необхідність розпалити багаття? Як хлопці це зробили?

6.         Прокоментуйте слова Джека: “Нам треба мати правила і підкорятися їм. Врешті ми ж не дикуни. Ми англійці, а англійці завжди і в усьому найкращі. Тожбо треба поводитися добре….” Чи в усьому ви з ним згоджуєтеся?

7. Яким постає перед читачем образ Рохи? Що, на вашу думку, символізує образ вогню? Зачитайте уривок від слів “Зпоміж ліан, які гірляндами обвисали….” до “Побачене страхітливе видовище обертало його в дикуна”.

Робота над третім розділом “Хатина на березі”

1.         Зачитайте початок розділу до слів: “Лаючись, він звернув до стежки і продрався крізь хащі”. Що нового ми дізнаємось про Джека? Як він реагує на невдачу в полюванні?

2.         Яким постає перед читачами Саймон?

3.         Як розуміти слова Джека: “Але тобі здається, що ти не полюєш, а….на тебе полюють; ніби за тобою в джунглях весь час хтось стежить”?

4.         Які почуття охоплюють Ральфа і Джека? Зачитайте епізод розділу від слів “Обидва хлопці побігли до берега….”до кінця розділу.

Робота над четвертим розділом “Розмальовані обличчя і довге волосся” Осягнення цього розділу можливе шляхом переказу його змісту. Учням можна запропонувати плансхему переказування змісту розділу.

1.         Малюки.

2.         Червонобілочорна маска Джека.

3.         Рохачужак.

4.         Корабель на видноколі.

5.         “Бий свиню! Горло ріж! Кров пусти!”.

6.         Сутичка Джека і Ральфа.

7.         Вечеря.

Робота над п’ятим розділом “Звір з моря”

1.         Якою ви уявляєте постать Ральфа?

2.         Як ви розумієте слова Ральфа: “….краще померти, ніж допустити, щоб вогонь погас!”?

3.         Ральф заявив: “Ми так добре ночували, які були щасливі. А потім….” Як ви вважаєте, чи справді діти були щасливі?

4.         Прокоментуйте слова Джека: “А ви заслужили, щоб вас хтось пожер, ви, нікчемні плакси!”

5.         Зачитайте слова Рохи (від “У мене річ! — обурився Роха…” до “Хіба будемо боятися людей?”). Які риси характеру персонажа розкриваються в цьому уривку?

6.         До якого важливого висновку приходить Саймон? (Уривок від слів: “Саймон поклав руки на річ….” до “Збори здригнулися, наче від вітру”.)

7.         Як слід розуміти слова Ральфа: “Крім правил, ми нічого не маємо”?

8.         Що спонукало Ральфа, Саймона і Роху спробувати “описати велич дорослого життя”?

Робота над шостим розділом “Звір з неба” На основі змісту розділу скласти порівняльну характеристику Ральфа і Джека

Джек

—        “Ой, буде полювання! Хто зі мною?”

—        Боїшся.

—        Начхати на малюків.

—        Знаю. Добре. Я йду.

—        Не міг тебе самого залишити.

—        Можна йти берегом, там є плоди. Ти можеш по

вести нас туди.

Ральф

—        У нас дерев’яні списи. Не мели дурниць.

—        Певна річ. Боюся.

—        Хтось має наглядати за ними.

—        Ти — мисливець.

—        Ну, до зустрічі!

—        Джеку, звір, мабуть, з того боку.

Робота над сьомим розділом Тіні на високі дерева”

На основі цього розділу учням можна запропонувати дати відповідь на запитання: “Який епізод (чи подія) вам найбільше запам’ятався”? Як у ньому розкриваються герої твору?

Робота над восьмим розділом “Темрява в дарунок”

1.         Що спонукало Джека скликати збори?

2.         У чому звинувачує Джек Ральфа?

3.         Що стало серйозною поразкою Джека?

4.         Чому Джек вирішив залишити ватагу хлопців?

5.         Чому знову з’являється проблема вогню? Як на цей раз хлопці вирішують її розв’язати?

6.         Де подівся Саймон?

7.         Яке рішення приймає Джек?

8.         За допомогою яких художніх засобів змальовано сцену полювання? Який подарунок для звіра приготували мисливці?

9.         Який смисл ви вкладаєте в рядки: “Навіть заплющивши очі, він (Саймон. —А. Г.) бачив свинячу голову на палі, її розплющені очі заволокло безмежним цинізмом дорослого життя. Ті очі переконували Саймона — все погане”?

10.       Як з’являється Володар Мух? Що він розповів

Саймону? Як зреагував Саймон на його появу?

Робота над дев’ятим розділом “Обличчя смерті” Колективно складаємо цитатний план змісту.

1.         “Треба розповісти про це іншим чим хутчіш”. (Саймон)

Pages: 1 2

Збережи - » Методика вивчення роману В. Ґолдінга «Володар мух» . З'явився готовий твір.

Методика вивчення роману В. Ґолдінга «Володар мух»





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.