Конфлікт комедії «Горі від розуму» і внесценические персонажі | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Конфлікт комедії «Горі від розуму» і внесценические персонажі

Конфлікт комедії поглиблюють внесценические персонажі. Їх у комедії досить багато, завдяки цьому тлу розширюється полотно життя столичного дворянства. Всі внесценические персонажі можна умовно розділити на дві більші групи: табір Фамусова й табір Чацкого. Більша частина їх примикає до фамусовскому кола. Особливо запам’ятовується дядюшка Фамусова. Максим Петрович - це яскравий приклад служіння цариці, що робив кар’єру, не гидуючи догідництвом і власним приниженням перед всесильною Катериною. Фамусов, захоплено малюючи його стрімкий зліт наверх, повчально говорить: «Упав він боляче - устав здорово. Зате, бувало, у віст хто частіше запрошений. Хто чує при дворі привітне слово» Фамусов забуває про іншому: час «дурнів» проходить. Чацкий уважає Фамусова недалеким, його ідеали викликають у ньому тільки гнів

Він з гіркотою говорить: «Як той і славився, чия частіше гнулася шия». Всі життєві блага представники «століття минулого» одержували за те, що принижували своє людське достоїнство, забуваючи про честь і гордість родовитих дворян. Але менш яскравий портрет Кузьми Петровича, що теж є ідеалом Фамусова. Він зумів не тільки своє життя влаштувати, але й про близькі не забув: Небіжчик був поважний камергер, Із ключем, і синові ключ умів доставити, Багатий, і на багатій був одружений, Переженив дітей, внучат… Що за тузи в Москві живуть і вмирають! Не уступають чоловікам і представниці прекрасної підлоги. Дами всесильні. Яскравий приклад - Тетяна Юріївна, що близько знайома з «чиновними й посадовими». Фамусов говорить:

    А дами Сунься хто, спробуй опануй. Судді всьому, скрізь, над ними ні, суддів, Бути присутнім пошліть їх у Сенат. Ирина Власъевна! Лукера Алексевна! Тетяна Юріївна! Пульхерия Андревна!

Має дуже більшу владу в суспільстві й княгиня Марья Олексіївна, думки якої дуже боїться Фамусов. Грибоєдов висміює цих «володарок» вустами Чацкого, показуючи їхню порожнечу, дурість і сварливого вдача. Крім «тузів», у дворянському суспільстві є люди й подрібніше. Їх більше, і тому вони є типовими представниками маси середнього дворянства. Сценічні персоналки цього типу людей - Загорецкий і Репетилов, а із внесценических можна назвати «черномазенького, на ніжках журавлиних», а також «трьох з бульварних осіб», про які згадує Чацкий. Всі вони, усвідомлюючи свою незначність перед «стовпами» московського дворянства, намагаються їм прислужити, раболіпствують, завойовуючи їхню прихильність. Дух догідництва й лицемірства пронизує всі фамусовское суспільство. Всі внесценические персонажі в комедії потрібні для того, щоб підкреслити характери головних діючих осіб, розкрити їхній світогляд. Замилування Фамусова незначними людьми підкреслює його обмежений кругозір

Звідси можна зробити висновок, що він домігся положення в суспільстві й став впливовим «тузом», видимо, завдяки вигідному одруженню й умінню використати всі засоби для досягнення кар’єри. Коли він дорікає Софію, що вона схожа на матір тим, що «ледве з постелі приг» - уже з молодими людьми, те можна не сумніватися - він женився з розрахунку. Чванливий стосовно тих, хто нижче його коштує по положенню в суспільстві. Фамусов відверто підлещується й шукати прихильності в тупого Скалозуба, що «не нині - завтра генерал». Чацкий із глузуванням говорить про рідню Фамусова: А той - сухотний, родня вам - книгам ворог, В Учений комітет який оселився И с лементом вимагав присяг, Щоб грамоті ніхто не знав і не вчився. Цей персонаж, виведений у комедії, підкреслює суспільно - політичну обстановку в Росії, розкриває атмосферу, що панує в суспільстві. Усі бояться утворених людей, типу Чацкого, тому що розуміють, що недалеко той час, коли їх змете як не потрібний мотлох нова сила, тобто утворений шар передових дворян. Вони бояться змін у житті тому, що без кріпаків самі вони нічого в житті не вміють, ні знань, ні розуму, ні здатностей у них немає. Затяті кріпосники готові кого завгодно оголосити божевільним, аби тільки триматися за свої пpивилeгии. Комедія дуже актуальна й зараз. Недарма Пушкін говорив, що ціль комедії - це «зображення характерів і вдач». Аморальність фамусовского суспільства й аморальність тих ідеалів «століття минулого», яким вони поклоняються, нагадує про те, що пороки людської натури невигубні, тому сучасні Молчалини й Чацкие перебувають у вічному протиборстві: Служіння особам, а не справі, «будинку нові, а забобони старі», здатність заради кар’єри «відважно жертвувати потилицею», безсоромність, з якої «квапляться потрапити в полки блазнів», - все це робить комедію Грибоєдова безсмертної. Чацкий однією фразою дає влучну характеристику фамусовскому суспільству:

    Смішні, голені, сиві підборіддя, Як волосся, так і розуми короткі!

Такі внесценические персонажі з табору Фамусова. Баба Хлестова говорить: «И впрямь, з розуму зійдеш від цих шкіл, гімназій». Їй вторить Скалозуб, що вийшов проект про те, що скоро^-будуть учити «по-справжньому: «раз, два, а книги збережуть так, для більших оказій». Він шкодує про свого брата: «Чин випливав йому - він службу раптом залишив. У селі книги став читати». Здавалося б, він повинен радуватися, що його брат розумніше, дальновиднее, майбутнє за поколінням Чацкого, але нічого, крім роздратування. Скалозуб не почуває. Фамусов заявляє: «А щоб зло припинити, забрати всі книги б так спалити!» Недарма декабристи взяли комедію для пропаганди своїх політичних ідей. Сам Грибоєдов писала: «Чим образованнее людина, тим він корисніше своїй батьківщині; «Але фамусовское суспільство не бажає бути корисним своїй батьківщині. Батьківщини й свого народу вони по суті не знають і не бажають знати

У комедії багато внесценических персонажів із кріпака сословья. Всі образи., навіть самі незначні, відіграють важливу роль у розвитку сюжету, що допомагає здійснити основний ідейний задум комедії - дати широку картину російської дійсності того часу, показати боротьбу двох таборів, тобто «століття нинішнього» з «століттям минулої». Велика кількість внесценических персонажів розсовує рамки сатиричної картини суспільства, робить проблему не приватної, а повсюдної. У цьому новаторство Грибоєдова

Консервативна маса дворянства проповідувала ідеали «минулого століття»: «И награжденья брати, .і весело пожити». От їхнє гасло, їхній девіз життя. Чацкий же, і йому подібні, бачать мета життя в перебудові суспільства, коли «рабів за духом» перемінить гармонійно розвинена особистість, здатна до самопожертви в ім’я прогресу Росії. Чацкий про «минуле століття» говорить: «Прямій було століття покірності й страху». Чацкий протиставляє ідеалам Фамусова високе розуміння честі й боргу, суспільної ролі й обов’язків людини

Крім того, у другій же дії натяки Фамусова на сватовство Скалозуба й непритомність Софії ставлять Чацкого перед болісною загадкою: невже обранцем Софії може бути Скалозуб або Молчалина якщо це так, то хто ж з них.. У третьому акті дія стає дуже напруженим. Софія недвозначно дає зрозуміти Чацкому, що його не любить, і відкрито зізнається в любові до Молчалину, про Скалозуба ж говорить, що це герой не її роману. Здається, от всі й з’ясувалося, але Чацкий Софії не вірить. Невір’я це ще більше зміцнює в ньому після розмови з Молчалиним, у якому той показує свою аморальність і незначність. Продовжуючи свої різкі випади проти Молчалина, Чацкий викликає ненависть Софії до себе, і саме вона, спочатку випадково, а потім і навмисно, пускає слух про божевілля Чацкого. Плітка підхоплюється, блискавично поширюється, і про Чацком починають говорити в минулому часі. Це легко пояснюється тим, що він уже встиг настроїти проти себе не тільки хазяїв, але й гостей. Суспільство не може простити Чацкому протесту проти його моралі

Так дія досягає вищої крапки, кульмінації. Розв’язка наступає в четвертому акті. Чацкий довідається про наклеп і відразу спостерігає сцену між Молчалиним, Софією й Лізою. «От нарешті рішення загадці! От я пожертвуваний кому!» - це остаточне прозріння. З величезним внутрішнім болем Чацкий вимовляє свій останній монолог і залишає Москву. Обидва конфлікти наведені до кінця: катастрофа любові стає очевидним, а зіткнення із суспільством завершується розривом. Порок не покараний і чеснота не тріумфує. Втім, від щасливого фіналу Грибоєдов відмовився, відмовившись від п’ятого акту

Pages: 1 2

Збережи - » Конфлікт комедії «Горі від розуму» і внесценические персонажі . З'явився готовий твір.

Конфлікт комедії «Горі від розуму» і внесценические персонажі





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.