«Історія душі людської» у романі М. Ю. Лермонтова «Герой нашого часу» | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

«Історія душі людської» у романі М. Ю. Лермонтова «Герой нашого часу»

У передмові до роману “Герой нашого часу” Лермонтов визначає своє письменницьке завдання - намалювати “сучасної людини”, “портрет, складена з пороків усього нашого покоління”. Бєлінський назвав роман “смутною думою про наш час”. Особливість роману в тім, що портрет часу рисується як історія однієї людської all soch © 2005 душі. Сам Печорин, міркуючи про своє життя, знаходить у ній багато загального з долею свого покоління. “Ми не здатні більше до великих жертв ні для блага людства, ні навіть для власного нашого щастя, тому що знаємо його неможливість і равнодушно переходимо від сумніву до сумніву”. Завдання відтворити історію однієї душі дозволили Лермонтову намалювати складний і суперечливий характер героя

У вчинках і думках Печорина багато жорстокого й егоїстичного. Він підкреслено холодно обходиться з Максимом Максимычем, що захоплено зустрів його після довгої розлуки; є причиною загибелі Бэлы; грає почуттями князівни Мері, тому вона вважає, що він “гірше вбивці”. Він цинічно міркує про дружбу (“Із двох друзів завжди один раб іншого”), про любов (“Жінки люблять тільки тих, кого не знають”), про щастя (“А що таке щастя? Насичена гордість”), про страждання й радості інших тільки у відношенні ксебе.

Печорин приносить страждання всім, з ким зустрічається: Бэле, “чесним контрабандистам”, Мері, Грушницкому, Максимові Максимычу. Але це не заважає йому з усією строгістю ставитися до самого себе. Він називає себе “моральним калікою”, “катом” (“я граю жалюгідну роль ката”, “я відігравав роль сокири в руках долі”).

Він усвідомлює, що прожив життя порожню й безцільну: “Навіщо я жив? Для якої мети я народився?” Він не бачить змісту й радості в житті: “Я - як людина, що позіхає на балі, що не їде спати тільки тому, що ще немає його карети”. Однак душу Печорина складається не тільки з темних сторін. Це герой, що жадає любові, добра й краси, здатний на добро

Іноді назовні проривається його “холодний, неспроможний розпач”. Лермонтов зображує його потрясіння смертю Бэлы (хоча й приховуване від сторонніх очей), його жагучу трагічну любов до Віри, здатність почувати природу (у сцені перед дуеллю із Грушницким). Чарівність особистості Печорина - у його гострому розумі, в умінні глянути на себе з боку, у силі характеру, у бажанні самому творити свою долю

“Я завжди смелее йду вперед, коли не знаю, що мене очікує”. Навіть у жалюгідному Трутницком він сподівається побачити пробудження шляхетності й совісті. При всій самобутності й унікальності особистості Печорина його життя - “рівний шлях без мети”. Це трагедія “героя свого часу”.

На що міг направити свої багаті щиросердечні можливості Печорин? Психологічний^-психологічні-соціально-психологічні умови епохи, що вимагають сліпої покори традиціям і слухняності, не дають простору й щирого сенсу життя такої особистості. Розчарування й скептицизм - теж чорта часу. Характеризуючи печоринское покоління, Герцен писав: “Змушені мовчати, ми навчилися, замикаючись у собі, виношувати свої думки - і які думки!.. Те були сумніву, заперечення, думці, повні люті”.

Збережи - » «Історія душі людської» у романі М. Ю. Лермонтова «Герой нашого часу» . З'явився готовий твір.

«Історія душі людської» у романі М. Ю. Лермонтова «Герой нашого часу»





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.