Інтелектуальні якості слідчого | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Інтелектуальні якості слідчого

“Живе споглядання”, як першоджерело всякого знання, грає дуже більшу роль у діяльності слідчого. Але це споглядання не пасивне, не безглузде. Слідчий організує свої сприйняття, щоб виділити необхідне, зрозуміти істотне, урахувати все, що може мати значення для рішення вартої перед ним завдання. Планомірне, цілеспрямоване сприйняття йменується спостереженням . Воно припускає активну роботу всіх органів почуттів. Тому важливою психологічною передумовою плідного спостереження є гострота органів почуттів слідчого

Особливого значення набуває ця якість при виробництві тих слідчих дій, у яких елементи почуттєвого пізнання виступають на перший план (огляд, обшук).Відомо, що повнота й точність спостережень залежать від досвіду й знань спостерігача. Люди, що володіють різним життєвим досвідом, різною сумою знань про спостережуваний предмет або явище, бачать їх по різному

Чим обстоятельнее знайомство із предметом, чим різнобічне знання, тим плодотворніше спостереження, тому що людина не тільки помічає й фіксує ознаки й властивості предметів або явищ, але одночасно оцінює, осмислює й витлумачує їх. Одна людина, розглядаючи гільзу, виявлену на місці вбивства, зовсім не зможе сказати, що це таке, інший укаже, що це - гільза, третій, крім того, визначить, що це гільза від пістолета “Макарова”, а четвертий зможе вказати й місце положення стрелявшего.

Визначеність, точність і швидкість розуміння залежать від теоретичної й практичної підготовки слідчого. Тривале заняття цією професією породжує автоматизми, які полегшують спостереження й розуміння що відбувається, але разом з тим іноді приводить до помилок. Більшу небезпеку представляють так звані “відсталі стереотипи” - звичні, укорінені судження й оцінки, які суцільно й поруч спотворюють сприйняття, роблять спостереження неточним і неповним

Звикання до тих або інших об’єктів нерідко глушить гостроту спостереження, людина поступово перестає зауважувати происходящее зміни. Тому доцільно, щоб у таких діях, як огляд місця події або перевірка показань на місці, брали участь поряд з особами, добре знаюче дане місце, також і незнайомі сним.

Вибірковість спостереження, як і всякого сприйняття, обумовлена потребами, інтересами й, що особливо важливо, цілями й завданнями, якими керується сприймаючий

Експериментально встановлено, що вища ефективність спостереження забезпечується наявністю певної мети, ясно сформульованої завдання. Наявність певного завдання набагато полегшує в пошуки. У цьому складається роль інструкції або програми спостереження, конкретних питаннях, що підлягають з’ясуванню, роль робочих версій слідчого

Визначає успіх спостерігача в остаточному підсумку інтелект, що організує цей процес за певним планом, установлює потрібну черговість окремих етапів спостережень і використовує його результати

У спробах визначити інтелект можна виділити наступні основні підходи:

1) Інтелект - це узагальнена здатність до навчання;

2) Інтелект - це здатність до відверненого, абстрактного мислення;

3) Інтелект - це те, що забезпечує ефективність адаптації, поводження в складному середовищі;

4) Інтелект - це те, що виміряється тестами інтелекту

Сутність інтелекту розуміється як структурування відносин між середовищем і організмом, а його розвиток проявляється в більше адекватній адаптації

Таке розуміння інтелекту дозволяє розглядати його як процес, а не результат, що виступає у вигляді здатності до навчання, до абстрактного мислення

Відносини між інтелектом і особистістю - відносини взаємозалежності: “глибокі зв’язки між ними, що особливо проявляються в мотивації розумової діяльності, що залежить від установок, потреб, інтересів і ідеалів особистості, рівня її домагань і т.д., багато в чому визначають адекватність інтелекту”.

Слідчому треба пам’ятати ряд загальних правил організації спостереження:

до спостереження одержати найбільш повне подання про досліджувану людину, предмет або явище;

визначити мета, сформулювати завдання, скласти хоча б подумки план або схему спостереження;

шукати в спостережуваному не тільки те, що передбачалося знайти, але й зворотне тому;

розчленувати предмет спостереження й у кожний момент спостереження спостерігати одну із частин, не забуваючи й про спостереження цілого;

стежити за кожною деталлю, намагаючись помітити найбільше їхнє число, установити максимальна кількість властивостей предмета або особливостей спостережуваного;

не довіряти однократному спостереженню, досліджувати предмет або явище з різних точок зору, у різні моменти й у різних ситуаціях, змінюючи умови спостереження;

брати під сумнів спостережувані ознаки, які можуть бути помилковою демонстрацією, симуляцією або інсценівкою;

ставити питання “чому” і “що це значить” щодо кожного елемента спостереження, продумуючи, припускаючи, критикуючи й перевірці подальшим спостереженням свої думки й висновки;

порівнювати об’єкти спостереження, протиставляти їх, шукати подібність, розходження й зв’язки;

зіставляти результати спостереження з тим, що було раніше відомо про цей предмет, з даними науки й практики;

ясно формулювати результати спостереження й фіксувати їх у відповідній формі - це допомагає їхньому розумінню й запам’ятовуванню;

залучати до спостереження різних фахівців, порівнювати й обговорювати результати спостереження зі своїми колегами;

пам’ятати, що спостерігач теж може бути об’єктом спостереження

Характер спостереження визначається предметом дослідження

Спостережливість слідчого спрямована на відшукання доказів. Вона має характер, що відтворить, реконструює на основі помічених ознак обставини розслідуваної події

Слідча спостережливість виробляється на базі знання способів здійснення й приховання злочинів, а також слідів(доказів), залишених при тім або іншому образі дій злочинця, місць і способів їх виявлення

Виходить, основний шлях розвитку слідчої спостережливості - це постійне розширення знання способів здійснення й приховання злочинів, вивертів злочинця, методів виявлення слідів (доказів), що народжує практика й розробляє криміналістика

Характер спостережливості залежить від типів сприйняття. Слідчому в процесі спостереження необхідно гармонічно сполучити аналітичний(детализирующий) і синтетичний(цілісний) тип сприйняття - помічаючи окремі ознаки, властивості й особливості спостережуваних предметів і явищ, одночасно охоплюючи й весь предмет (явище) у цілому, у всій складності й взаємозв’язку окремих його частин

Стосовно до інтерпретації результатів спостереження, спостережливість слідчого має по перевазі пояснювальний характер. Саме це забезпечує проникнення в сутність спостережливого явища, пізнання його всіх юридично значимих властивостей. Таку спостережливість можна назвати принциповістю - якістю, що дуже важливо для слідчого

Постійним об’єктом спостереження в слідчій роботі є людина, його духовне життя. Спостережливість слідчого в цій специфічній сфері можна назвати психологічної. Вона виражається в умінні помічати й уловлювати зовнішні прояви внутрішнього миру людей, у здатності розуміти їхнього почуття, переживання, спонукання, мотиви й мети, розпізнати психічні властивості особистості, угадувати” психологічний підтекст” кожної дії й учинку

Психологічна спостережливість - необхідна передумова передбачення людського поводження й керування їм у потрібні для слідчого метах

Таку психологічну проникливість іноді називають здатністю “вчувствования”, “вживания”, тобто уявного перенесення своєї свідомості в умови іншої людини, для одержання найбільш виразного подання про його внутрішній світ, почуття, думках, спонуканнях і вчинках

Pages: 1 2 3

Збережи - » Інтелектуальні якості слідчого . З'явився готовий твір.

Інтелектуальні якості слідчого





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.