ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ, ПРОПОНОВАНІ ДО ШКІЛЬНИХ МЕБЛІВ

ЗМІСТ

Класифікація

Обґрунтування правильної пози

Критерії оцінки пози

Правильна поза Підбор меблів

Конструкція меблів.

Парти.

Класна дошка

Креслярські столи

Лабораторні меблі

Меблі майстерень

Меблі їдалень

Меблі комп’ютерних класів

ДОДАТОК

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ Й МАТЕРІАЛІВ

Класифікація

Розрізняють три види меблів залежно від її призначення:

Основна, або робоча, меблі: стільці, шкільні парти, класні дошки, лабораторні столи, верстати, верстати, і т. д. Підсобні Меблі: шафи, буфет, вішалки, ослони, і т. д. Меблі для сну й відпочинку (для 6-ти літніх дітей) : ліжка, розкладачки, і т. д.

Меблі шкіл і інших дитячих установ повинна відповідати віковим фізіологічним-анатомо-фізіологічним особливостям дітей. Меблі, предмети встаткування повинні бути легко доступні очищенню й мати гладку поверхню із закругленими ребрами, їхня конструкція повинна виключити можливість травматизму дітей у процесі навчання й відпочинку. Зовнішнє оформлення меблів повинне бути привабливим. Конструкція меблів повинна бути міцної, стійкої, простий, надійної.

Обґрунтування правильної пози

Навчальний процес пов’язаний з більшими розумовими й фізичними навантаженнями. Заняття за партою, креслярською дошкою, стояння за верстатом пов’язані з певним, переважно статичним положенням тіла, що викликає напругу м’язів спини, шиї, живота, верхніх і нижніх кінцівок. У систему керування позою входять ЦНС (відповідні сегменти спинного мозку) і периферичні рецептори в м’язах ; керування позою здійснюється через м’язовий апарат, завдяки тремору – незначне тремтіння м’язів. Пози з невеликим нахилом більше вигідні з погляду статики й біомеханіки – менше коливання центра ваги. При більших нахилах у роботу утягуються додаткові рухові одиниці, частішає пульс, знижується амплітуда подиху, можливі порушення зору, виникають застійні явища в кровоносному руслі ніг і малого таза, відбувається здавлювання хребетних диськів.

Установлено, що ступінь нахилу корпуса збільшується з віком школярів: у початкових класах між нахилом голови й горизонтальною площиною становить 45 градусів, грудний відділ хребта – 55 градусів. У школярів середніх і старших класів відповідно – 39 – 33 і 53 -48 градусів. Вікові особливості сидячого положення пов’язані з фізіологічними-анатомо-фізіологічними параметрами організму. Менш зроблений пристрій нервово-м’язового апарата в молодшому шкільному віці, пояснює труднощі подолання статичних навантажень, незважаючи навіть на більше вертикальне положення тіла.

Критерії оцінки пози

Для оцінки пози учня використовують різні критерії, що враховують особливості фізіології й патології дітей.

Фізіологічні критерії: Ступінь активності м’язової системи, стійкість пози, мінімальне відхилення центра ваги від крапки рівноваги, що робить сидяче положення тіла більше вигідним у порівнянні зі стоячим. Положення тіла вважається правильним, якщо зберігається стійка рівновага, нормальна діяльність серцево-судинної системи, дихальних, травної систем, слухового й зорового аналізаторів. При листі найменш стомлююча поза, коли центр ваги перебуває між Х – ХI хребцями, при цьому схил проходить за тазостегновим суглобом. Голова злегка нахилений уперед, спина пряма, плечовий пояс – у горизонтальній площині – все це істотно знижує м’язову напругу й попереджає раніше стомлення. При читанні використовується більше невимушена поза з більшим нахилом уперед. По ступені згинання корпуса виділяють пози з малим, середнім і більшим нахилом. До поз із малим нахилам ставляться згинання грудної частини хребта стосовно поперекового під кутом 170 градусів і нахилі голови в 50 градусів. Із середнім нахилом пози ці значення наближаються відповідно 160 і 40 градусів. У пользах з більшим нахилом – менше 150 і 30 градусів відповідно. У шкільних майстернях поза повинна бути раціональної з урахуванням техніки безпеки. Патофізіологічні критерії: Ассиметрия пози й відповідна ассиметрия м’язового тонусу, а також надмірні нахили корпуса, які виникають через тривалі статичні навантаження й неправильний пристрій меблів, що може приводити до ряду уськладнень – таких як, короткозорість, ськоліоз, кіфоз, остеохондроз. Психофізіологічні критерії: Суб’єктивне почуття зручності пози – відсутність тиську в сідничній області й задній поверхні стегон, зоровий комфорт (особливо в комп’ютерних класах) .

Правильна поза

При листі найменш стомлююча поза, коли центр ваги перебуває між Х – ХI хребцями, при цьому схил проходить за тазостегновим суглобом. Голова злегка нахилений уперед, очі перебувають на відстані довжини передпліччя й розігнутої долоні до аркуша зошита, спина пряма, плечовий пояс – у горизонтальній площині, тулубі відсунуте на 3 – 5 див від парти. При читанні використовується більше невимушена поза з більшим нахилом уперед. При роботі в майстерні – пряме або злегка нахилене положення корпуса з невеликим нахилом голови, рівномірний розподіл ваги тіла на праву й ліву половини тіла, недопущення здавлювання грудної й черевної порожнин, стомлення зору.

Підбор меблів

Здійснюється відповідно до Дст 11015-77 “Столи учнівські” і Дст 11016-77 “Стільці учнівські” .

Таблиця 1.

Група меблів

Ріст учнів, див

Висота заднього краю сидіння над підлогою, див

Висота переднього краю сидіння над підлогою, див

Колір маркування

Дифференциия, див

А

До 130

54

32

Жовтий

22

Б

131-145

60

36

Червоний

24

В

146-160

66

40

Голубой

26

Г

161-175

72

44

Зелений

28

Д

Вище 175

78

48

Білий

30

Ріст визначається по медичних картах, результати в яку заносяться щорічно – перед початком навчального року, або ріст визначається безпосередньо в мед. кабінеті школи. Розсадження проводиться також з урахуванням індивідуального стану зору й слуху кожної дитини.

Висота столярного верстата визначається в такий спосіб. Учень стає боком до верстата й кладе на нього долоня, якщо не відбувається згинання в ліктьовому суглобі, те даний верстат пасує цьому учневі. Лещата підбирають таким чином, що б при постановки ліктя на лещата, пальці стосувалися підборіддя.

Конструкція меблів.

Парти.

В останні десятиліття випуськаються роздільно парта й стілець до неї, що має свої плюси (більше легка перестановка, можливість індивідуального підбора стола й стільця, особливо для одномісних парт) і мінуси (можливість неправильної посадки) . Розміри парт і стільців представлені в Таб. 2 і таб. 3 додатка відповідно. Висота сидіння стільця – довжина гомілки плюс 1 – 2 див на каблук. Ширина сидіння – величина distantia bitrochanterica плюс 3 – 4 див, глибина сидіння 2/3 – 3/4 довжини стегна. Відстань по вертикалі між заднім краєм кришки стола й сидінням називається Дифференцией (довжина ліктя плюс 2 – 2,5 див) – характеризує взаємне розташування стола й стільця у вертикальній площині; відстань між переднім краєм стільця й вертикальною проекцією заднього краю стола називається Дистанцією Й характеризує взаиморасположение стола й стільця в горизонтальній площині. Дистанція може бути нульовий (край стільця й проекції заднього краю стола збігаються) , позитивної (проекція лежить поза площиною стільця) і негативної (проекція перебуває на площині сидіння) ; але саме останнє розташування спонукує учня до правильної посадки з опорою на спинку. Дослідження показали, що оптимальна дистанція – 3 – 5 див. Поверхня кришки стола повинна бути матової й не давати відблиськів, при коефіцієнті відбиття 35-55%.

Класна дошка

Pages: 1 2

Збережи - » ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ, ПРОПОНОВАНІ ДО ШКІЛЬНИХ МЕБЛІВ . З'явився готовий твір.

ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ, ПРОПОНОВАНІ ДО ШКІЛЬНИХ МЕБЛІВ





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.