Геній і лиходійство-дві речі неспільні?

Мені здається, Що саме в заздрості джерела сказу, який охоплений пушкінський Сальери. У п’єсі Сальери довго не може опанувати собою. Не може заспокоїтися навіть тоді, коли Моцарт грає йому свою Новинку. Чи слухає її Сальери?

Напевно не дуже уважно, тому що що в цей час його уява ще Зайнята трактирним скрипачем. Він і сам скаже про це, тільки-но завмруть останні акорди Моцартовой музики: Ти із цим ішов до мене И міг зупинитися в трактиру И слухати скрыпача сліпого! – Боже!

Ти, Моцарт, недостоин сам себе. Та й у наступній, другій сцені, звичайно, щиро здивований Сальери, довідавшись, що Моцарт пише реквієм. І, Звичайно, чи навряд він би зачудувався, якщо б вслухався в те, що говорив йому Моцарт після відходу скрипаля, перед Тим як зіграти йому свою нову річ: Уяви собі… кого б? Ну, хоч мене – небагато помоложе; Закоханого – не занадто, а злегка – Із красунею, або із другом – хоч із тобою, Я веселий… Раптом: виденье гробове, Раптовий морок иль що-небудь таке…

Пушкін знає закони музики. Його Моцарт розповідає другові не музику, а про той щиросердечний стан, у якому вона Була написана, ділиться із тривожними передчуттями, про які заговорить ще голосніше в другій сцені. Але Сальери Зараз його не слухає, не чує. От чому так неконкретна його захоплена оцінка нового добутку Моцарта.

Яка глибина! Яка сміливість і яка стрункість! Він, здається, відчуває й сам, що його рецензія занадто абстрактна, і тому намагається розцвітити її: Ти, Моцарт, бог, і сам того не знаєш; Я знаю, я. Але гармонійне вухо Моцарта вловлює невиправдане підвищення регістра тону, і він повертає друга, так Сказати, з небес на землю: Ба! право?

може бути… Але божество моє проголодалось. Дивно б повірити, що Сальери дійсно вважає Моцарта богом

Особливо після того, як той привів до Нього в будинок трактирного скрипаля, що роздув у душі Сальери бурхливе багаття заздрості. Адже якщо до зустрічі зі скрипачем Сальери виражав своє задоволення тим, що Слава Мені посміхнулася; я в серцях людей Знайшов співзвуччя своїм створенням, – Якщо він у це вірив або хоча б хотів у це вірити, то наведений Моцартом старий не залишив від його віри Каменю на камені. А закінчив так: Не я один з моєї глухою славою… З “глухою”тобто зі славою, що знайшла відгук у немногихсердцах, з дуже малої, дуже вузької, дуже Обмеженою популярністю! На власну погибель привів Моцарт сліпого скрипаля до Сальери, перетворивши його з Найлютішого свого заздрісника в лютого ворога!

(від заздрості до ворожнечі – один крок) Тому що слава мета й сенс існування Сальери в музиці, що для нього всього лише засіб до Досягнення слави, підніжжя на шляху до неї. Сальери й сам свідчить, що кинувся до слави відразу ж, як тільки узявся за творчість. Свідчить, так сказати, побічно – не бажаючи того, не зауважуючи, що проговорюється. Тому що збирався Затвердити про себе прямо протилежне враження: Я став творити, але в тиші, але в таємниці, Не сміючи помышлять ще про славу. Але, згадуючи про перші свої кроки у творчості, описуючи, як саме “став творити”, він не тільки не Підтверджує, що слава його в той час не займала, але навпаки – показує, що лише про неї й думав, “помышлял”, “сміливий помышлять”: Нерідко, просидівши в безмовній келії Два – три дні, забувши й сон, і їжу, Вкусив захват і сльози вдохновенья, Я палив мою працю й холодно дивився, Як думка моя й звуки, мною рожденны, Палаючи з легким димом зникали

Тому що чим же ще, якщо не помислом про славу, пояснити холоднокровне знищення Сальери навіть тих своїх опусів, Завдяки яким він вкусил “захват і сльози вдохновенья”, які відчув як “мною породжені”фізичною Часточкою самого себе? Чим пояснити таке його самоедство, якщо не розважливим прикиданням, примірюванням, Лосягают чи ні його створення до відомих, знаменитих, прославлених зразків? Час зумів примирити Сальери зі славою. Він і сам вийшов на стежку популярності, Однак Сальери недобро Пам’ятливий на чужий успіх

Але чому ж усього цього не бачить у Сальери Моцарт? Звичайно, насамперед тому, що Сальери бездоганно відіграє роль друга Моцарта, а той не може розпізнати його гри. Не може не по простодушності й Не тому, що нібито позбавлено проникливості, а тому що Сальери жодного разу не дав йому приводу що-небудь Запідозрити. Найбільша психологічна майстерність Пушкіна проявляється в цій трагедії в тім, що його герої розмовляють різними Мовами, але Сальери так розумно при цьому пристосовується до співрозмовника, що той переконаний, що вони – Союзники, однодумці. Ця переконаність особливо позначається в його зверненому до Сальери тості, що Виражає не тільки величезну приязнь, не тільки величезна довіра до Сальери, але й неколебимую впевненість Моцарта в їхній причетності один одному: За твоє Здоров’я, друг, за щирий сполучник, Що Связует Моцарта й Сальери, Двох синів гармонії

Трагикомизм ситуації тут полягає в тому, що із цими словами Моцарт випиває отруту, так і не зумівши зрозуміти, з Ким має справу. Постій же: от тобі, Пий за моє здоров’я.(…) Ти, Сальери, Не в дусі нині… Осмислюючи трагедію “Моцарт і Сальери” як трагедію про дружбу, С. Н. Булгаков писав: “Що є дружба, не в Психології її, але в онтології? Чи не є вона вихід із себе в інший (друга) і знаходження себе в ньому, Деяка актуалізація двуипостасности й, отже, подолання самообмеженості самозреченням?

У Другу не зрится чи те, що желанно й улюблено вище свого Я, і чи не є це – споглядання себе через Друга в Богу? Оказавшийся Жертвою зрадництва Моцарт – “друг Моцарт”, як назве його в цей момент Сальери, своїм “ми” остаточно Скріплює не тільки вибір і вчинок, але й Долю – залишатися самим собою, і тому на порозі смерті Відкривається для нього якийсь вищий, сверхличный і сверхматериальный джерело сили, що надає спокійну Впевненість його словам: Нас мало вибраних, щасливців дозвільних, Що Зневажають знехтуваною користю, Єдиного прекрасного жерців… Цей простодушний “дитина, дивак, на який можуть у найкращому разі посміхнутися всі розуміючі “дорослі”, Виявляється, знав усе: насамперед міру їм зробленого; знав, що таке геній і яка ціна платить він за право Бути собою; знав, яка страшна це небезпека й разом з тим яке велике щастя. І питання “не правда ль?” Звучить тут скоріше не як “запрошення до діалогу”, а майже як вимога додержуватися открывшейся істини – у Зміцнення вірності слів, у яких уже не здогад прозріння – свідчення. Так завершується “трагедія Моцарта”, у духовному досвіді якого для Пушкіна відкривається вихід з безодні – до Єдиного джерела Краси, Добра й Істини

Коли мовлення заходить про те, що Бомарше когось отруїв, Моцарт вимовляє знамениті слова: Він же геній, Як ти так я. А геній і лиходійство – Дві речі неспільні. Так чому ж неспільні? Мені здається тому, що геній по Моцарту (і Пушкіну), людина, найбільш Пристосований творити добро, а людина, пристосована морально й фізично творити добро, не здатна На заздрість і не може бути лиходієм. Список літератури 1. Т. Алпатова.

Трагедія Моцарта. Література, №10, 1996р. 2. Б. Бурсов. Доля Пушкіна. Л., 1996г.

3. Ф. Искандер. Моцарт і Сальери. Література, №10, 1996р. 4. М. Краснухин.

Злодіяння й відплата. Література, №10, 1996р. Автор твору: Школлер Роман [email protected]

ru

Pages: 1 2

Збережи - » Геній і лиходійство-дві речі неспільні? . З'явився готовий твір.

Геній і лиходійство-дві речі неспільні?





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.